بهترین ابزارهای آنالیز احساسات در شبکه‌های اجتماعی(قسمت اول)

3 سال پیش
بهترین ابزارهای آنالیز احساسات در شبکه‌های اجتماعی(قسمت اول)
از آنالیز احساسات در شبکه های اجتماعی چه می دانید؟
اگرچه یک شخص معمولی ارزشی برای آنچه در فضای مجازی درباره اش گفته می‌­شود قائل نمی­‌شود، اما این اطلاعات برای شرکت­‌ها بسیار ارزشمند است.امادیتا ­‌های زیادی وجود دارند که بررسی کردن دستی تمام آن‌ها برای خیلی از برندها کاری غیرممکن است. ابزارهای تحلیل احساسات این کار را خیلی ساده و با استفاده از هوش مصنوعی برای شما انجام می دهند. آن‌ها تمام حرف‌­هایی که درمورد شما گفته می­‌شود را دریافت می‌­کنند و به شما می­‌گویند مخاطبان شما در لحظه درمورد شما چه احساساتی دارند.
در این مطلب، ما اصول اولیه ابزارهای آنالیز احساسات و اهمیت استفاده از آن‌ها را نشان می­‌دهیم. و سپس لیستی از بهترین ابزارهای آنالیز احساسات بازار در سال ۲۰۲۰، شامل نقاط قوت و ضعف هرکدام را بیان می­‌کنیم.

ابزار آنالیز احساسات چیست؟


یک ابزار آنالیز احساسات نرم افزاری است که معنی، لحن و احساسات پشت یک متن را ارزیابی می‌­کند.در زمینه بازاریابی، ابزارهای آنالیز احساسات برای ارزیابی مثبت یا منفی بودن احساس مخاطب در مورد برند، محصولات یا خدمات شما استفاده می‌­شود. این ابزارها به آنالیز پست­‌ها،کمک می­‌کنند.ابزارهای آنالیز احساسات قدرت خود را از یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی بدست می­‌آورند. این ابزارها متن را برای کلمات با بارمعنایی مثبت یا منفی اسکن می­‌کنند و سپس یک نمره احساسات به آن اختصاص می­‌دهند. ابزارهای آنالیز پیشرفته تر می­‌توانند احساسات منفی یا مثبت یک جمله را هم تشخیص دهند.

چرا باید از ابزار آنالیز احساسات استفاده کنیم؟


بدون یک ابزار آنالیز احساسات، بازخوردهای واقعی از مشتریانتان نادیده گرفته شده یا در میان بقیه بازخوردها ناپدید می­‌شود. در صورتی که با استفاده از یک سیستم خودکار، می­‌توانید تمام آنچه در فضای آنلاین در مورد شما گفته شده را در یک داشبورد مناسب برای رصد بازخورد مشتریان گردآوری کنید.
یک ابزار خودکار به شما دید عمیقی از احساسات مخاطبانتان در طول زمان می‌­دهد، و به شما اجازه رصد مستقیم تلاش‌­هایتان برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات عمومی را می­‌دهد. حال که دلایل ارزشمند استفاده از  ابزارهای آنالیز احساسات را می­دانید، به بررسی برترین ابزارها در سال ۲۰۲۰ میپردازیم.



Keyhole.1

Keyhole یک پلتفرم جامع آنالیز شبکه­‌های اجتماعی است که به شما اجازه رصد آنی آنالیز احساسات را می­‌دهد.از طریق داشبورد احساسات Keyhole، می­‌توانید تعداد پست­‌های مثبت، منفی یا خنثی که از برند شما یا کلمه کلیدی و هشتگ بخصوصی استفاده کرده اند را ببینید. همچنین  می‌­‌توانید تمام پست­‌ها را براساس چارچوب زمانی، نوع احساسات، و لیستی از کلمات کلیدی که اغلب در یک پست منفی یا مثبت استفاده می­‌شوند ببینید. همچنین، می‌توانید کلمات کلیدی مثبت، منفی و خنثی خود را برای رصد دقیق­تر احساسات مخاطب وارد کنید.
نقطه قوت: امکانات رصد هشتگ منحصربفرد آن به شما اجازه رصد احساسات یک هشتگ یا کلمه کلیدی بخصوص را می­‌دهد.
نقطه ضعف: Keyhole یک ابزار متمرکز بر پایش برند و شبکه‌­های اجتماعی است، بنابراین بعضی از امکانات متن کاوی عمیق دیگر ابزارهای سطح بالا را ارائه نمی­‌دهد
قیمت: طرح­‌های Keyhole بعد از یک دوره رایگان از ماهای ۴۹ دلار شروع می­‌شود.



Awario.2

با Awario می‌­توانید احساسات منشن‌­ها از یک برند را به طور تقریبا آنی رصد کنید. همچنین امکانات رصد دیگری مانند رصد اینفلوُنسرها را نیز در اختیارتان می­‌گذارد.
نقطه قوت: Awario یک ویژگی فروش اجتماعی منحصربفرد دارد که به شما اجازه رصد افرادی را که از رقیبان شما شکایت کرده‌­اند، یا در بازار هدف شما دنبال پیشنهادی می‌­گردند می­‌دهد.
نقطه ضعف: در مقایسه با رقبا استفاده از Awario سخت تر است.
قیمت: طرح‌­های Awario از ماهانه ۲۹ دلار شروع می‌شوند.




Brand24.3

Brand24 یک ابزار مانیتورینگ برند است که اجازه رصد ۲۴ساعته منشن­‌ها در سراسر وب را می‌­دهد. این برنامه به طور خودکار احساسات اجتماعی، اخبار، بلاگ­‌ها، ویدئوها، فرم‌­ها و بررسی ها را رصد می‌­کند و قابلیت تغییر دستی نمرات احساسات را هم دارد.
نقطه قوت: این پلتفرم به شما اثربخشی (اینفلوئنس) هر منشن را نشان می­‌دهد، بنابراین خواهید دانست بر کدام منشن‌­ها از برندتان تمرکز کنید.
نقطه ضعف: نسبت به هزینه ای که در یافت می کند خدمات کمتری نسبت به رقبا ارائه می دهد و خیلی کاربران استفاده از رابط کاربری آن را سخت می­‌دانند.
قیمت: اشتراک Brand24 از ماهانه ۴۹ دلار شروع می­‌شود.




BrandMentions.4

BrandMentions همانطور که از اسمش پیداست، به رصد برند شما می­پردازد  از طریق منشن ها. علاوه بر مانیتورینگ آنالیز احساسات پایه، همچنین ویژگی­‌هایی مانند رصد رقابتی و مدیریت محبوبیت را در اختیار شما می‌­گذارد.
نقطه قوت: امکان ادغام آنالیزهای وبسایت در گزارش
نقطه ضعف: کاربران گزارش سخت شدن عملکرد BrandMentions به هنگام زیاد شدن منشن‌­ها را داده‌­اند.
قیمت: قیمت BrandMentions از ماهانه ۴۹ دلار شروع می شود.




Brandwatch (and Hootsuite Insights).5

Brandwatch یکی از قوی ترین نرم افزارها در حیطه آنالیز شبکه­‌های اجتماعی است. با Brandwatch می­‌توانید منشن­‌های برندتان، کمپین­‌ها، رقیبان، ترندها، برترین نویسندگان، و احساسات مخاطبان را رصد کنید. این نرم افزار به عنوان بخشی از پلتفرم بینش hootsuite در دسترس است.
نقطه قوت: Brandwatch رصد بسیارخوبی از منشن‌­های تصویری از برند شما انجام می­‌دهد، که درآن هوش مصنوعی آن‌ها عکس­‌های آپلود شده­‌ی حاوی لوگو برند شما را تشخیص می­‌دهد.
نقطه ضعف: متاسفانه، یکی از گران ترین ابزارهای آنالیز احساسات موجود است.
قیمت: هزینه اشتراک این ابزار از۱۰۰۰دلار ماهانه شروع می شود.




Clarabridge.6

برخلاف ابزارهای قبلی لیست، Clarabridge یک پلتفرم مدیریت تجربیات مشتریان است، که به شما اجازه رصد احساسات مشتریان را در هردوی شبکه­‌های اجتماعی و پلتفرم­‌های خدمات مشتریان می­‌دهد.
نقطه قوت: موتور آنالیز احساسات این شرکت، رویکردهای لغاتی و نحوی را برای ارائه یک مقیاس احساسی ۱۱ نقطه ترکیب می­‌کند که با اکثریت ابزارهای این لیست تفاوت دارد. به بیان دیگر، به شما امکان شناسایی احساسات، اقدامات و هدف مشتری را می‌­دهد.
نقطه ضعف: اگرچه Clarabridge پرکاربرد است، اما بیشتر یک سرویس جامع خدمات مشتریان است که راه اندازی و استفاده از آن مانند ابزارهای اختصاصی رصد شبکه­‌ها اجتماعی راحت نیست.
قیمت: Clarabridge طرح‌­هایش را بدون تهیه یک دمو افشا نمی‌­کند.




  

Critical Mention.7

Critical Mention یک ابزار رصد شبکه­‌های اجتماعی کامل است، که به شما اجازه رصد منشن­‌ها در پلتفرم­‌های خبری،‌شبکه‌­های اجتماعی و حتی تلویزیون را می­‌دهد. اگرچه، ابزارهای رصد شبکه­‌های اجتماعی آن تنها امکانات آنالیز احساسات پایه را ارائه می­‌دهد.
نقطه قوت: این ابزار تنها عنوان در این لیست است که امکان رصد منشن­‌های تلویزیونی را می­‌دهد، که برای کسانی که اغلب برندشان در تلویزیون منشن می‌­شود کاربرد خوبی دارد.
نقطه ضعف: اطلاعات آنالیز احساسات و شبکه­‌های اجتماعی آن‌ها کاملا ابتدایی است.
قیمت: طرح­‌های آن‌ها از ماهانه ۲۹ تا ۹۹ دلار می شود.




  

Digimind.8

Digimind یک پلتفرم هوشمند رصد اجتماعی است که به شما اجازه رصد محبوبیت برند، اینفلوئنسرها، ترندها و کمپین‌­­ها را می‌­دهد. Digimind از ابزارهای احساسات برندی استفاده می‌­کند که به شما امکان رصد احساسات کلی برند خود و رقیبانتان را می‌­دهد.
نقطه قوت: مدل محبوبیت بالای آن‌ها به شما این امکان را می‌­دهد که ببینید مشتریان هنگام سرچ کردن برای برند شما چه چیزهایی سرچ می‌­کنند.
قیمت: Digimind قیمت­‌های خود را عمومی اعلام نمی‌­کند. براساس ویژگی­‌هایی که انتخاب می­‌کنید به شما قیمتی سفارشی اعلام می‌­کنند.




  

Lexalytics.9

یک پلتفرم آنالیز متن است که از پردازش زبان طبیعی برای رصد احساسات پیرامون برند شما استفاده می‌­کند.
نقطه قوت: ابزارهای رصد اجتماعی مبتنی بر پردازش زبان طبیعی آن‌ها با حجم انبوهی از دیتای اجتماعی آموزش دیده، که به آن‌ها قدرت درک هشتگ‌­ها، اصطلاحات عامیانه و حتی گرامر ضعیف را می‌­دهد. Lexalytics همچنین تلاش می‌­کند علت احساس مثبت یا منفی مشتریان شما را نیز تشخیص دهد.
نقطه ضعف: Lexalytics از لحاظ دیتا بسیار غنی است، ولی مانند بقیه موارد لیست ابزار جامعی نیست.
قیمت: قیمت­‌گذاری Lexalytics منتشر نشده است.




  Mediatoolkit.10

یک ابزار رصد اجتماعی دیگر است ک منشن­‌ها را در سایت­‌هاو پلتفرم­‌های اجتماعی رصد می‌­کند. به علاوه، آنالیز احساسات را نیز به عنوان بخشی از داشبورد آنالیز دیتای خود ارائه می‌­دهد.
نقطه قوت: با  Mediatoolkit، امکان جدا کردن منشن­‌ها براساس موقعیت مکانی و زبان را دارید.
نقطه ضعف: برای یک ابزار رصد حداقلی، قیمت‌­های آن‌ها از رقیبان مشابه آن‌ها بالاتر است.
قیمت: قیمت­‌های آن‌ها از ماهی ۱۱۷ دلار شروع می‌­شود.