بهترین ابزارهای آنالیز احساسات در شبکههای اجتماعی(قسمت اول)
3 سال پیش
اگرچه یک شخص معمولی ارزشی برای آنچه در فضای مجازی درباره اش گفته میشود قائل نمیشود، اما این اطلاعات برای شرکتها بسیار ارزشمند است.امادیتا های زیادی وجود دارند که بررسی کردن دستی تمام آنها برای خیلی از برندها کاری غیرممکن است. ابزارهای تحلیل احساسات این کار را خیلی ساده و با استفاده از هوش مصنوعی برای شما انجام می دهند. آنها تمام حرفهایی که درمورد شما گفته میشود را دریافت میکنند و به شما میگویند مخاطبان شما در لحظه درمورد شما چه احساساتی دارند.
در این مطلب، ما اصول اولیه ابزارهای آنالیز احساسات و اهمیت استفاده از آنها را نشان میدهیم. و سپس لیستی از بهترین ابزارهای آنالیز احساسات بازار در سال ۲۰۲۰، شامل نقاط قوت و ضعف هرکدام را بیان میکنیم.
ابزار آنالیز احساسات چیست؟
یک ابزار آنالیز احساسات نرم افزاری است که معنی، لحن و احساسات پشت یک متن را ارزیابی میکند.در زمینه بازاریابی، ابزارهای آنالیز احساسات برای ارزیابی مثبت یا منفی بودن احساس مخاطب در مورد برند، محصولات یا خدمات شما استفاده میشود. این ابزارها به آنالیز پستها،کمک میکنند.ابزارهای آنالیز احساسات قدرت خود را از یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی بدست میآورند. این ابزارها متن را برای کلمات با بارمعنایی مثبت یا منفی اسکن میکنند و سپس یک نمره احساسات به آن اختصاص میدهند. ابزارهای آنالیز پیشرفته تر میتوانند احساسات منفی یا مثبت یک جمله را هم تشخیص دهند.
چرا باید از ابزار آنالیز احساسات استفاده کنیم؟
بدون یک ابزار آنالیز احساسات، بازخوردهای واقعی از مشتریانتان نادیده گرفته شده یا در میان بقیه بازخوردها ناپدید میشود. در صورتی که با استفاده از یک سیستم خودکار، میتوانید تمام آنچه در فضای آنلاین در مورد شما گفته شده را در یک داشبورد مناسب برای رصد بازخورد مشتریان گردآوری کنید.
یک ابزار خودکار به شما دید عمیقی از احساسات مخاطبانتان در طول زمان میدهد، و به شما اجازه رصد مستقیم تلاشهایتان برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات عمومی را میدهد. حال که دلایل ارزشمند استفاده از ابزارهای آنالیز احساسات را میدانید، به بررسی برترین ابزارها در سال ۲۰۲۰ میپردازیم.
Keyhole.1
Keyhole یک پلتفرم جامع آنالیز شبکههای اجتماعی است که به شما اجازه رصد آنی آنالیز احساسات را میدهد.از طریق داشبورد احساسات Keyhole، میتوانید تعداد پستهای مثبت، منفی یا خنثی که از برند شما یا کلمه کلیدی و هشتگ بخصوصی استفاده کرده اند را ببینید. همچنین میتوانید تمام پستها را براساس چارچوب زمانی، نوع احساسات، و لیستی از کلمات کلیدی که اغلب در یک پست منفی یا مثبت استفاده میشوند ببینید. همچنین، میتوانید کلمات کلیدی مثبت، منفی و خنثی خود را برای رصد دقیقتر احساسات مخاطب وارد کنید.نقطه قوت: امکانات رصد هشتگ منحصربفرد آن به شما اجازه رصد احساسات یک هشتگ یا کلمه کلیدی بخصوص را میدهد.
نقطه ضعف: Keyhole یک ابزار متمرکز بر پایش برند و شبکههای اجتماعی است، بنابراین بعضی از امکانات متن کاوی عمیق دیگر ابزارهای سطح بالا را ارائه نمیدهد
قیمت: طرحهای Keyhole بعد از یک دوره رایگان از ماهای ۴۹ دلار شروع میشود.
Awario.2
با Awario میتوانید احساسات منشنها از یک برند را به طور تقریبا آنی رصد کنید. همچنین امکانات رصد دیگری مانند رصد اینفلوُنسرها را نیز در اختیارتان میگذارد.نقطه قوت: Awario یک ویژگی فروش اجتماعی منحصربفرد دارد که به شما اجازه رصد افرادی را که از رقیبان شما شکایت کردهاند، یا در بازار هدف شما دنبال پیشنهادی میگردند میدهد.
نقطه ضعف: در مقایسه با رقبا استفاده از Awario سخت تر است.
قیمت: طرحهای Awario از ماهانه ۲۹ دلار شروع میشوند.
Brand24.3
Brand24 یک ابزار مانیتورینگ برند است که اجازه رصد ۲۴ساعته منشنها در سراسر وب را میدهد. این برنامه به طور خودکار احساسات اجتماعی، اخبار، بلاگها، ویدئوها، فرمها و بررسی ها را رصد میکند و قابلیت تغییر دستی نمرات احساسات را هم دارد.نقطه قوت: این پلتفرم به شما اثربخشی (اینفلوئنس) هر منشن را نشان میدهد، بنابراین خواهید دانست بر کدام منشنها از برندتان تمرکز کنید.
نقطه ضعف: نسبت به هزینه ای که در یافت می کند خدمات کمتری نسبت به رقبا ارائه می دهد و خیلی کاربران استفاده از رابط کاربری آن را سخت میدانند.
قیمت: اشتراک Brand24 از ماهانه ۴۹ دلار شروع میشود.
BrandMentions.4
BrandMentions همانطور که از اسمش پیداست، به رصد برند شما میپردازد از طریق منشن ها. علاوه بر مانیتورینگ آنالیز احساسات پایه، همچنین ویژگیهایی مانند رصد رقابتی و مدیریت محبوبیت را در اختیار شما میگذارد.نقطه قوت: امکان ادغام آنالیزهای وبسایت در گزارش
نقطه ضعف: کاربران گزارش سخت شدن عملکرد BrandMentions به هنگام زیاد شدن منشنها را دادهاند.
قیمت: قیمت BrandMentions از ماهانه ۴۹ دلار شروع می شود.
Brandwatch (and Hootsuite Insights).5
Brandwatch یکی از قوی ترین نرم افزارها در حیطه آنالیز شبکههای اجتماعی است. با Brandwatch میتوانید منشنهای برندتان، کمپینها، رقیبان، ترندها، برترین نویسندگان، و احساسات مخاطبان را رصد کنید. این نرم افزار به عنوان بخشی از پلتفرم بینش hootsuite در دسترس است.نقطه قوت: Brandwatch رصد بسیارخوبی از منشنهای تصویری از برند شما انجام میدهد، که درآن هوش مصنوعی آنها عکسهای آپلود شدهی حاوی لوگو برند شما را تشخیص میدهد.
نقطه ضعف: متاسفانه، یکی از گران ترین ابزارهای آنالیز احساسات موجود است.
قیمت: هزینه اشتراک این ابزار از۱۰۰۰دلار ماهانه شروع می شود.
Clarabridge.6
برخلاف ابزارهای قبلی لیست، Clarabridge یک پلتفرم مدیریت تجربیات مشتریان است، که به شما اجازه رصد احساسات مشتریان را در هردوی شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای خدمات مشتریان میدهد.نقطه قوت: موتور آنالیز احساسات این شرکت، رویکردهای لغاتی و نحوی را برای ارائه یک مقیاس احساسی ۱۱ نقطه ترکیب میکند که با اکثریت ابزارهای این لیست تفاوت دارد. به بیان دیگر، به شما امکان شناسایی احساسات، اقدامات و هدف مشتری را میدهد.
نقطه ضعف: اگرچه Clarabridge پرکاربرد است، اما بیشتر یک سرویس جامع خدمات مشتریان است که راه اندازی و استفاده از آن مانند ابزارهای اختصاصی رصد شبکهها اجتماعی راحت نیست.
قیمت: Clarabridge طرحهایش را بدون تهیه یک دمو افشا نمیکند.
Critical Mention.7
Critical Mention یک ابزار رصد شبکههای اجتماعی کامل است، که به شما اجازه رصد منشنها در پلتفرمهای خبری،شبکههای اجتماعی و حتی تلویزیون را میدهد. اگرچه، ابزارهای رصد شبکههای اجتماعی آن تنها امکانات آنالیز احساسات پایه را ارائه میدهد.نقطه قوت: این ابزار تنها عنوان در این لیست است که امکان رصد منشنهای تلویزیونی را میدهد، که برای کسانی که اغلب برندشان در تلویزیون منشن میشود کاربرد خوبی دارد.
نقطه ضعف: اطلاعات آنالیز احساسات و شبکههای اجتماعی آنها کاملا ابتدایی است.
قیمت: طرحهای آنها از ماهانه ۲۹ تا ۹۹ دلار می شود.
Digimind.8
Digimind یک پلتفرم هوشمند رصد اجتماعی است که به شما اجازه رصد محبوبیت برند، اینفلوئنسرها، ترندها و کمپینها را میدهد. Digimind از ابزارهای احساسات برندی استفاده میکند که به شما امکان رصد احساسات کلی برند خود و رقیبانتان را میدهد.نقطه قوت: مدل محبوبیت بالای آنها به شما این امکان را میدهد که ببینید مشتریان هنگام سرچ کردن برای برند شما چه چیزهایی سرچ میکنند.
قیمت: Digimind قیمتهای خود را عمومی اعلام نمیکند. براساس ویژگیهایی که انتخاب میکنید به شما قیمتی سفارشی اعلام میکنند.
Lexalytics.9
یک پلتفرم آنالیز متن است که از پردازش زبان طبیعی برای رصد احساسات پیرامون برند شما استفاده میکند.نقطه قوت: ابزارهای رصد اجتماعی مبتنی بر پردازش زبان طبیعی آنها با حجم انبوهی از دیتای اجتماعی آموزش دیده، که به آنها قدرت درک هشتگها، اصطلاحات عامیانه و حتی گرامر ضعیف را میدهد. Lexalytics همچنین تلاش میکند علت احساس مثبت یا منفی مشتریان شما را نیز تشخیص دهد.
نقطه ضعف: Lexalytics از لحاظ دیتا بسیار غنی است، ولی مانند بقیه موارد لیست ابزار جامعی نیست.
قیمت: قیمتگذاری Lexalytics منتشر نشده است.
Mediatoolkit.10
یک ابزار رصد اجتماعی دیگر است ک منشنها را در سایتهاو پلتفرمهای اجتماعی رصد میکند. به علاوه، آنالیز احساسات را نیز به عنوان بخشی از داشبورد آنالیز دیتای خود ارائه میدهد.نقطه قوت: با Mediatoolkit، امکان جدا کردن منشنها براساس موقعیت مکانی و زبان را دارید.
نقطه ضعف: برای یک ابزار رصد حداقلی، قیمتهای آنها از رقیبان مشابه آنها بالاتر است.
قیمت: قیمتهای آنها از ماهی ۱۱۷ دلار شروع میشود.