نحوی کارکرد آنالیز احساسات
آنالیز احساسات چگونه کار میکند؟
آنالیز احساسات یک فرایند خودکار است که به تشخیص لحن هیجانی پیامها میپردازد. آنالیز احساسات به پشتوانهی الگوریتمهای پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشینی (ML) کار میکند. این باتهای هوش مصنوعی توسط میلیونها قطعه متن آموزش داده شدند تا تشخیص دهند یک پیام مثبت، منفی یا خنثی است. روش کار آنالیز احساسات اینگونه است که یک پیام را به تکههای موضوعی تقسیم کند و سپس به هر موضوع یک نمرهی احساسی دهد.
برای مثال پست اجتماعی زیر را در نظر بگیرید:
من لپتاپ گیمینگ جدید Dell G5 را امتحان کردم. واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم. کارت گرافیک آن یه کم ناامیدکننده بود، اما با این قیمت رقیبی برای G5 وجود ندارد.
آنالیز احساسات اینگونه است که این پیام را به تکههای موضوعی تقسیم میکند و سپس براساس معیارهای از پیش مشخص شده به هر موضوع یک نمرهی احساسی میدهد:
لپتاپ گیمینگ جدید Dell G5.. واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم = +4
کارت گرافیک.. ناامید کننده.. = -2
با این قیمت.. رقیبی ندارد = +3
پس از این بات نمرهها را جمع میکند یا از هر نمره به طور جداگانه برای سنجش اجزای متن استفاده میکند. در این مثال نمره کلی احساسات مثبت است، اما در مورد کارت گرافیک احساسات منفی وجود دارد.
با این حال آنالیز احساسات کار سادهای نیست! به جملهی زیر توجه کنید:
خیلی خوشحالم که پروازم تاخیر خورد.
درحالی که اکثر ما میتوانیم متوجه کنایهی این جمله بشویم، تشخیص آن برای بات سخت است. با این وجود با توجه به پیشرفتهای AI و دروندادهای قضاوتی انسانها، با گذشت زمان آنالیز احساسات مداما در حال بهبود قابلیتهای خود است.
آنالیز احساسات در شبکههای اجتماعی
در مورد شبکههای اجتماعی، آنالیز احساسات به عنوان روشی برای شنود اجتماعی جهت تعیین احساسات کلی مردم در مورد یک برند استفاده میشود.
برای مثال ابزارهای رصد شبکههای اجتماعی مانند تگ ماینر منشنهای برند را در شبکههای اجتماعی به صورت آنی رصد میکنند تا به احساس مردم در مورد یک برند پی ببرند.
مزایای استفاده از آنالیز احساسات
تحلیل احساسات کاربردهای پرمنفعت بسیاری دارد:
۱. سنجش آنی نظرات مردم
هنگامی که یک کمپین بازاریابی، محصول یا خدمات جدیدی ارائه میدهید، میتوانید به سرعت و به صورت لحظهای نظرات مردم را رصد کنید. برای مثال، اگر همه از آهنگ جدید تبلیغات شما بدشان میآید، میتوانید دوباره به استدیوی خود برگردید..
۲. شناخت بازار
از آنالیز احساسات همچنین میتوان برای مقایسه عملکرد خود با رقبا و یا شناخت محصولات داغ بازار استفاده کنید. اگر مردم در مورد برند شما احساسات منفی دارند اما رقیبتان را دوست دارند یعنی باید تغییراتی در استراتژی خود ایجاد کنید.
۳. رصد سرویس خدمات مشتریان
اگر برند شما خدمات مشتریان خود را در شبکههای اجتماعی انجام میدهد، میتوانید تاثیرات مثبت یا منفی خدمات مشتریان خود را رصد کنید. برای مثال تیم خدمات مشتریان شما چندبار توانسته احساسات منفی مشتریان را مثبت کند.
برای شروع به رصد آنالیز احساسات، همین الان شروع کنید.