اصول اولیه بازاریابی در شبکههای اجتماعی برای کسب وکارهای جدید و کوچک
3 سال پیش
این راهنما برای موفقیت کسب وکار شما تهیه شده است.
شبکههای اجتماعی میتوانند یک راه قوی و درعین حال اقتصادی برای برندسازی،جذب و حفظ مشتریان جدید باشند. این موضوع را هم ما میدانیم هم شما وگرنه درحال خواندن این مطلب نبودید!چیزی که ممکن است ندانید نحوه شروع و استفاده درست از شبکههای اجتماعی برای یک کسب وکار کوچک یا جدید است. در این راهنما اصول اولیه بازاریابی شبکههای اجتماعی را به شما آموزش می دهیم.
بازاریابی شبکههای اجتماعی چیست و چرا به یک استراتژی نیاز داریم؟
ساده بگوییم، بازاریابی شبکههای اجتماعی استفاده از شبکههای اجتماعی برای جذب مشتری و تبلیغ برندتان است. یک استراتژی شبکههای اجتماعی نقشه ی کسب و کار شماست که شامل موارد زیر میشود:1.چه کسی را هدف قرار می دهید؟
2.هدف شما چیست ؟
3.راه های رسیدن به هدف؟
4-چگونگی رسیدن به هدف؟هر کاری که قصد دارید در شبکه های اجتماعی انجام دهید
5.چند بار چه زمانی قصد ارسال پست را دارید؟
اصول اولیه شبکههای اجتماعی: شروع به طراحی استراتژی
حالا میدانید بازاریابی شبکههای اجتماعی چیست. همچنین ۵ سوالی که برای داشتن یک استراتژی موفق باید جوابشان را پیدا کنید نیز میدانید. بعدش چی؟بگذارید هریک از این سوالها را جزئیتر برای شما بیان کنیم.
1.چه کسی؟مخاطب خود را بشناسید
اگر تنها یک قانون در بازاریابی (بازاریابی شبکههای اجتماعی) وجود داشته باشد که باید دنبال کنید: هرکاری که میکنید، ابتدا باید به فکر مشتری آن باشید.برای تولید محتوایی که جذاب باشد باید ابتدا مخاطب خود را بشناسید. چه صفحاتی را دنبال میکنند، با چه پستهایی تعامل بیشتری دارند، در فضای مجازی در مورد چه چیزهایی صحبت میکنند؟شبکههای اجتماعی میتوانند ابزاری قوی برای ارتباط با مشتریان باشند اگر از آنها درست استفاده کنید. منظورمان از «درست» چیست؟
ساده است. از شبکههای اجتماعی برای شروع صحبت، ایجاد ارتباط و نشان دادن اهمیت خود در رفع نیازهای آنها استفاده کنید. پرصحبتی در مورد خود را از محتوای صفحات خود دور نگه دارید. اگر الان برای شما سوال پیش آمده که «پس کی میتوانم از خودم صحبت کنم؟» باید بگوییم که این کار را هر از چند گاهی انجام دهید. و این کار را به روشی انجام دهید که ارزش و خدمات شما را به مشتریانتان نشان دهد.بجای اینکه تنها از محصولات خود حرف بزنید، میتوانید برای برند خود یک شخصیت ایجاد کنید که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. برای مثال برند Casper به مکالمات در مورد برند خود جوابهای زیرکانه و جذابی میدهد که برندش را دوست داشتنی و ماندگار میکند.
2.چه چیزیمی خواهین؟اهداف خود را مشخص کنید.
دانستن اهدافتان برای تولید محتوا و نقشه کاری مرتبط جهت حمایت از آن هدف اهمیت فراوانی دارد.میتوانید اهداف متفاوتی داشته باشید مثلا: جذب مشتری، افزایش فروش، افزایش بازدیدکنندگان وبسایت، شناختن برند، بهبود engagement، بهبود روابط عمومی، ایجاد گروه طرفداران و غیره. نکته:هنگام ساختن یک استراتژی بازاریابی برای کسب وکارهای کوچک، خیلی مهم است که تنها یک هدف انتخاب کنید.3.ازکجا؟راههای ارتباطی درست را انتخاب کنید.
در این نقطه، مخاطب هدف خود را میشناسید، علایق آنها و هدف خود را میدانید. بعد از این باید بهترین پلتفرم اجتماعی را برای کسب وکار خود انتخاب کنید.تمام اطلاعاتی که تا الان جمع کردهاید به شما در انتخاب بهترین پلتفرم مناسب شما کمک میکنند.برای مثال: اگر یک برند زیبایی هستید احتمالا از یوتیوب یا اینستاگرام استفاده میکنید شاید حتی با یک اینفلوئنسر نیز همکاری کنید. اگر یک استدیو طراحی داخلی دارید احتمالا از پلتفرمهای تصویری مانند لینکدین یا حتی اینستاگرام استفاده میکنید. نگاهی به Glossier بیندازید. این برند از اینستاگرام برای برندسازی و جذب مشتری استفاده کرد و در طی ۶ سال این شرکت از صفر به درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری رسید.
همانطور که میبینید، هر گامی از استراتژی به همان گام اول بازمیگردد: شناخت مخاطب. همچنین باید بگوییم که اشکالی ندارد اگر دفعه اول «موفق» نشدید. اول شروع کنید، بعد نتایج را بسنجید و انقدر آزمایش کنید تا به نتایجی که میخواهید برسید.بخاطر داشته باشید که هیچ راه میانبری برای موفقیت در شبکههای اجتماعی وجود ندارد. بهترین اقداماتی که در این راهنما برای شما آورده شدهتنها شناخت مخاطب است. زمانی که شروع به استفاده از شبکههای اجتماعی برای برند کوچک یا جدیدتان کردید، اطلاعات اولیه را جمعآوری کنید و استراتژی خود را برای بهبود نتایج اصلاح کنید.
4.چگونه انجامش می دهیم؟در شبکههای اجتماعی چه چیزی پست و چه فعالیتی کنیم
مشخص کنید برای افزایش engagement چه نوع محتوایی باید تولید کنید.پس رصد شبکههای اجتماعی مهم است. به مکالمات مشتریانتان در فضای مجازی توجه کنید، رقیبانتان را رصد کنید، و هشتگهای بخصوصی را برای همراه شدن با جدیدترین ترندها فالو کنید. این کار را میتوانید به طور دستی انجام دهید که مستلزم صرف وقت زیاد و مشکلاتی از این قبیل است و یا از ابزارهای آنالیز و رصد شبکه های اجتماعی برای خودکارسازی مثل تگ ماینر استفاده کنید.نکته:نگذارید بودجه کم شما با امکان تولید محتوای جذاب مداخله کند. از ابزارهای موجود برای تولید پستهای چشمگیر و یا حتی تولید ویدئو استفاده کنید.
5.چه زمانی؟هرچند وقت یکبار و کی پست بگزاریم.
واقعبینانه تواناییهای خود را تخمین بزنید: چند پست «باکیفیت» در هر هفته میتوانید درست کنید؟کیفیت و پایداری بسیار مهمتر از کمیت هستند. چیزی که باید از آن دوری کنید فعال بودن در تمام روزهای یک هفته و خاموشی در هفته بعدی است.زمانی که بدانید چه تعداد محتوا در هر روز/هفته/ یا ماه میتوانید تولید و منتشر کنید، باید زمان مناسب برای پست کردن را پیدا کنید.که در این مورد نیز می توانید از تگ ماینر کمک بگیرید تگ ماینر بهترین بازه زمان ارسال محتوای شمارا در اختیارتان قرار می دهد.
استفاده از هشتگ ها
راهنمای اصول اولیه بازاریابی شبکههای اجتماعی را با یک واقعیت به پایان میرسانیم: بعضی وقتها برای افزایش engagement باید پول بپردازید ولی تبلیغات صحیح برای مخاطب هدف.هر باری که قوانین تغییر میکند، reach طبیعی شما ممکن است کاهش یابد. مخصوصا وقتی از شبکههای اجتماعی برای کسب وکارهای جدید استفاده میکنید.هشتگها را آنالیز و رصد کنید تا بفهمید چه چیزهایی باب میل مشتریان و چه محتوایی را بیشتر دوست دارند و با آن تعامل میکنند. از هشتگهای مناسب برای دیده شدن در ترندها و... استفاده کنید تا به مردمی که ممکن است به محتوای شما علاقه داشته باشند و از پیش در مورد آن صحبت میکنند دست یابید.امیدواریم تمام اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از شبکههای اجتماعی جهت تبلیغ و توسعه کسب وکار خود را بدست آورده باشید. زیاد فکر نکنید و هرچه زودتر شروع کنید! درنهایت، هیچ آموزگاری بهتر از engagement مخاطبان و عملکرد پستهای خود شما وجود ندارد.