اصول اولیه بازاریابی در‌ شبکه‌های اجتماعی برای کسب وکارهای جدید و کوچک

3 سال پیش
اصول اولیه بازاریابی در‌ شبکه‌های اجتماعی برای کسب وکارهای جدید و کوچک
بابت شروع یک کسب وکار جدید یا کوچک به شما تبریک می‌­گوییم!
این راهنما برای موفقیت کسب وکار شما تهیه شده است.
شبکه­‌های اجتماعی می‌­توانند یک راه قوی و درعین حال اقتصادی برای برندسازی،جذب و حفظ مشتریان جدید باشند. این موضوع را هم ما می‌‎­دانیم هم شما وگرنه درحال خواندن این مطلب نبودید!چیزی که ممکن است ندانید نحوه شروع و استفاده درست از شبکه­‌های اجتماعی برای یک کسب وکار کوچک یا جدید است. در این راهنما اصول اولیه بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی را به شما آموزش می دهیم.


بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی چیست و چرا به یک استراتژی نیاز داریم؟

ساده بگوییم، بازاریابی شبکه‌­های اجتماعی استفاده از شبکه‌­های اجتماعی برای جذب مشتری و تبلیغ برندتان است. یک استراتژی شبکه‌­های اجتماعی نقشه ­ی کسب و کار شماست که شامل موارد زیر می­‌شود:

1.چه کسی را هدف قرار می دهید؟
2.هدف شما چیست ؟
3.راه های رسیدن به هدف؟
4-چگونگی رسیدن به هدف؟هر کاری که قصد دارید در شبکه های اجتماعی انجام دهید
5.چند بار چه زمانی قصد ارسال پست را دارید؟


اصول اولیه شبکه­‌های اجتماعی: شروع به طراحی استراتژی

حالا می­‌دانید بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی چیست. همچنین ۵ سوالی که برای داشتن یک استراتژی موفق باید جوابشان را پیدا کنید نیز می‌­دانید. بعدش چی؟
بگذارید هریک از این سوال­‌ها را جزئی‌تر برای شما بیان کنیم.


1.چه کسی؟مخاطب خود را بشناسید

اگر تنها یک قانون در بازاریابی (بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی) وجود داشته باشد که باید دنبال کنید: هرکاری که می­‌کنید، ابتدا باید به فکر مشتری آن باشید.برای تولید محتوایی که جذاب باشد باید ابتدا مخاطب خود را بشناسید. چه صفحاتی را دنبال می­‌کنند، با چه پست‌­هایی تعامل بیشتری دارند، در فضای مجازی در مورد چه چیزهایی صحبت می­‌کنند؟
شبکه­‌های اجتماعی می‌­توانند ابزاری قوی برای ارتباط با مشتریان باشند اگر از آن‌ها درست استفاده کنید. منظورمان از «درست» چیست؟
ساده است. از شبکه‌­های اجتماعی برای شروع صحبت، ایجاد ارتباط و نشان دادن اهمیت خود در رفع نیازهای آن‌ها استفاده کنید. پرصحبتی در مورد خود را از محتوای صفحات خود دور نگه دارید. اگر الان برای شما سوال پیش آمده که «پس کی می‌­توانم از خودم صحبت کنم؟» باید بگوییم که این کار را هر از چند گاهی انجام دهید. و این کار را به روشی انجام دهید که ارزش و خدمات شما را به مشتریان­تان نشان دهد.بجای اینکه تنها از محصولات خود حرف بزنید، می‌توانید برای برند خود یک شخصیت ایجاد کنید که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. برای مثال برند Casper به مکالمات در مورد برند خود جواب­‌های زیرکانه و جذابی می­‌دهد که برندش را دوست داشتنی و ماندگار می­‌کند.





2.چه چیزی‌می خواهین؟اهداف خود را مشخص کنید.

دانستن اهداف­‌تان برای تولید محتوا و نقشه کاری مرتبط جهت حمایت از آن هدف اهمیت فراوانی دارد.می­‌توانید اهداف متفاوتی داشته باشید مثلا:‌ جذب مشتری، افزایش فروش، افزایش بازدیدکنندگان وبسایت، شناختن برند، بهبود engagement، بهبود روابط عمومی، ایجاد گروه طرفداران و غیره. نکته:هنگام ساختن یک استراتژی بازاریابی برای کسب وکارهای کوچک، خیلی مهم است که تنها یک هدف انتخاب کنید.


 

3.ازکجا؟راه­‌های ارتباطی درست را انتخاب کنید.

در این نقطه، مخاطب هدف خود را می­‌شناسید، علایق آن‌ها و هدف خود را می­‌دانید. بعد از این باید بهترین پلتفرم اجتماعی را برای کسب وکار خود انتخاب کنید.تمام اطلاعاتی که تا الان جمع کرده‌­اید به شما در انتخاب بهترین پلتفرم مناسب شما کمک می­‌کنند.
برای مثال: اگر یک برند زیبایی هستید احتمالا از یوتیوب یا اینستاگرام استفاده می­‌کنید شاید حتی با یک اینفلوئنسر نیز همکاری کنید. اگر یک استدیو طراحی داخلی دارید احتمالا از پلتفرم‌­های تصویری مانند لینکدین یا حتی اینستاگرام استفاده می­‌کنید. نگاهی به Glossier بیندازید. این برند از اینستاگرام برای برندسازی و جذب مشتری استفاده کرد و در طی ۶ سال این شرکت از صفر به درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری رسید.





همانطور که می­بینید، هر گامی از استراتژی به همان گام اول بازمی­‌گردد: شناخت مخاطب. همچنین باید بگوییم که اشکالی ندارد اگر دفعه اول «موفق» نشدید. اول شروع کنید، بعد نتایج را بسنجید و انقدر آزمایش کنید تا به نتایجی که می‌­خواهید برسید.بخاطر داشته باشید که هیچ راه میانبری برای موفقیت در شبکه‌­های اجتماعی وجود ندارد. بهترین اقداماتی که در این راهنما برای شما آورده شده‌تنها شناخت مخاطب است. زمانی که شروع به استفاده از شبکه‌­های اجتماعی برای برند کوچک یا جدیدتان کردید، اطلاعات اولیه را جمع‌­آوری کنید و استراتژی خود را برای بهبود نتایج اصلاح کنید.



4.چگونه انجامش می دهیم؟در شبکه‌­های اجتماعی چه چیزی پست و چه فعالیتی کنیم

مشخص کنید برای افزایش engagement چه نوع محتوایی باید تولید کنید.پس رصد شبکه­‌های اجتماعی مهم است. به مکالمات مشتریانتان در فضای مجازی توجه کنید، رقیبان‌تان را رصد کنید، و هشتگ‌­های بخصوصی را برای همراه شدن با جدیدترین ترندها فالو کنید. این کار را می‌­توانید به طور دستی انجام دهید که مستلزم صرف وقت زیاد و مشکلاتی از این قبیل است و یا از ابزارهای آنالیز و رصد شبکه های اجتماعی برای خودکارسازی مثل تگ ماینر استفاده کنید.

نکته:نگذارید بودجه کم شما با امکان تولید محتوای جذاب مداخله کند. از ابزارهای موجود برای تولید پست­‌های چشم‌گیر و یا حتی تولید ویدئو استفاده کنید.


 

5.چه زمانی؟هرچند وقت یکبار و کی پست بگزاریم.

واقع­‌بینانه توانایی­‌های خود را تخمین بزنید: چند پست «باکیفیت» در هر هفته می‌­توانید درست کنید؟
کیفیت و پایداری بسیار مهمتر از کمیت هستند. چیزی که باید از آن دوری کنید فعال بودن در تمام روزهای یک هفته و خاموشی در هفته بعدی است.زمانی که بدانید چه تعداد محتوا در هر روز/هفته/ یا ماه می­‌توانید تولید و منتشر کنید، باید زمان مناسب برای پست کردن را پیدا کنید.که در این مورد نیز می توانید از تگ ماینر کمک بگیرید تگ ماینر بهترین بازه زمان ارسال محتوای شمارا در اختیارتان قرار می دهد.


استفاده از هشتگ ­ها

راهنمای اصول اولیه بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی را با یک واقعیت به پایان می­‌رسانیم: بعضی وقت‌ها برای افزایش engagement باید پول بپردازید ولی تبلیغات صحیح برای مخاطب هدف.هر باری که قوانین تغییر می‌­کند، reach طبیعی شما ممکن است کاهش یابد. مخصوصا وقتی از شبکه‌­های اجتماعی برای کسب وکارهای جدید استفاده می‌­کنید.هشتگ­‌ها را آنالیز و رصد کنید تا بفهمید چه چیزهایی باب میل مشتریان و چه محتوایی را بیشتر دوست دارند و با آن تعامل می­‌کنند. از هشتگ­‌های مناسب برای دیده شدن در ترندها و... استفاده کنید تا به مردمی که ممکن است به محتوای شما علاقه داشته باشند و از پیش در مورد آن صحبت می‌­کنند دست یابید.

امیدواریم تمام اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از شبکه­‌های اجتماعی جهت تبلیغ و توسعه کسب وکار خود را بدست آورده باشید. زیاد فکر نکنید و هرچه زودتر شروع کنید!‌ درنهایت، هیچ آموزگاری بهتر از engagement‌ مخاطبان و عمل‌کرد پست­‌های خود شما وجود ندارد.