روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

2 سال پیش
روانشناسی رنگ ها در کسب و کار
در این بلاگ ما به بررسی نقش و جایگاه رنگ ها در کسب کار می پردازیم  فهم رنگ‌ها به شما کمک می کند مشتری ایده آل خود را بهتر جذب کرده و به آن متصل شوید. رنگ‌ها و تاثیرات روانی آن‌ها نقش مهمی در نحوه درک برند، بازاریابی و فروش محصول دارند.بازاریابی نوین برای جذب و انتخاب مشتری ایده آل خود فعالانه از روانشناسی رنگ استفاده می کند. اگر در بدو تاسیس برند تجاری خود هستید بسیار مهم است که دانش نسبی از رنگ‌ها و مفهوم آن‌ها داشته باشید. با این روش می توانید بهترین و مناسب ترین لوگو، و وبسایت را برای خود ثبت کنید. اگر در نیمه راه رشد برند و کسب و کار هستید، با دانستن دانش رنگ‌ها می توانید به خوبی از آن‌ها در کاتالوگ‌ها، بروشورها و وب سایت فروش خود استفاده کنید. در این مقاله ، در مورد روانشناسی رنگ و معانی محبوب ترین  رنگ‌ها در تجارت با شما صحبت می کنیم.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، مطالعه رنگ‌ها و تاثیر آن بر رفتار انسان است. هدف روانشناسی رنگ بررسی تأثیر رنگ بر تصمیمات روزمره، رفتارهای خرید و انتخاب های ماست. آیا زمانیکه مشتری ما میخکوب یک لباس می شود، این رنگ لباس است که او را مجبور به این رفتار کرده؟ آیا یک رنگ خاص در بسته بندی می تواند تنها اولویت یک برند شکلات نسبت به برند دیگری از همان نوع شکلات شود؟ آیا به خاطر رنگ یک گزینه است که نرخ کلیک در سایت چند درصد جابجا می شود؟ روانشناسی رنگ می گوید که رنگ‌ها در تمام این رفتارها موثرند.  به تمام این رفتارها تاثیر رنگ‌‍ها بر شخصیت برند را نیز اضافه کنید، رنگ‌ها دیدگاه مصرف کننده نسبت به شخصیت برند را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. رنگ‌ها می توانند معانی مختلفی داشته باشد که به فرهنگ، جنسیت ،مکان ، ارزش‌ها و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. از طرف دیگر افراد رنگ‌هایی را ترجیح می دهند که با حالات روحی آن‌ها هماهنگ باشد. بنابراین حالات روحی و احساسات لحظه ای افراد هم بر انتخاب رنگ‌ها موثر هستند. کارت‌هایی که برای بررسی حالت‌های روحی بر اساس ترجیح رنگ‌ها طراحی شده اند، بر همین اساس عمل می کنند. حالت مضطرب روحی ممکن است شما را به انتخاب کارت خاکستری متمایل کند، اما با تغییر حال و هوای شما کارت دیگری را بیشتر ترجیح دهید. روانشناسی رنگ به شما یاد می دهد که برای کمپین  محصولات غذایی خود از رنگ آبی استفاده نکنید و برای موسسه سرمایه گذاری خود رنگ قرمز را کنار بگذارید.

اهمیت رنگ‌ها در برندسازی

رنگ‌ها ما را برای خرید یک بطری نوشیدنی تحریک می کنند. حتی تحقیقات نشان داده است که انتخاب رنگ لباس‌ها ممکن است ما را قویتر یا سریعتر کند و بر میزان ضربان قلبمان اثر بگذارد. به بیان دیگر رنگ‌ها احساسات ما را تحریک می کنند، اما آیا می توانند ما را مجاب به خرید کنند؟ به عنوان صاحب یک کسب و کار آیا می توانند در برندسازی موثر باشند؟ بله تمام این مسائل شامل کسب و کار و برند سازی نیز می شوند. در برند سازی انتخاب یک رنگ می تواند برند را برجسته، محصولات را لوکس و خاص نشان دهد، در حالیکه انتخاب پالت و رنگ دیگر احساس ارگانیک بودن و شادابی به محصولات و در نهایت مخاطبتان بدهد.اگر به خوبی و در جای درست از رنگ‌ها استفاده کنید، متوجه می شوید،  که مخاطب شما مطلبی را می بیند که شما قصد دارید،ببیند. با انتخاب رنگ‌های درست احساسی که درصدد القای آن به مخاطب هستید برانگیخته می شوند. تغییر احساسات می تواند منجر به رفتار خرید یا درگیری ذهنی مخاطب شود. رنگ‌ها مخاطب را در جریان پیام فروش فوق العاده، تخفیف و یا اتمام موجودی، در زمان مناسب و لحظه درست قرار می دهد.انتخاب نامناسب رنگ می تواند به تصویر برند شما آسیب برساند. مثلا اگر رنگ‌های اشتباه با پیام نادرست را برای محتوا یا لوگوی خود انتخاب کنید،ممکن است کل پیام خوانا نباشد، دیده نشوید، یا باعث توجه مخاطب خاص شما نشود. انتخاب رنگ‌ها یک شمشیر دو لبه در خرید است. همانطور که رنگ قرمز می تواند شما را به خرید متمایل کند، ممکن است برای برخی دیگر مفهومی از ترس نیز ایجاد کند. بنابراین بسیار مهم است که در جای درست و مناسب استفاده شوند.

برندهای بزرگ و معروف چطور از رنگ‌ها استفاده می‌کنند؟

گفتیم که در برندسازی، رنگ‌ها  بر چگونگی درک مشتری از برند و ارتباط با آن تأثیر می گذارند. برندهای معروف  هم از رنگ ها برای انتقال پیام خاصی به مشتریان خود استفاده می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که افراد ممکن است بر اساس تجربیات و فرهنگ خود درک ذهنی خاصی از رنگ داشته باشند. اما اغلب برندها با توجه به عمومیت مفهوم یک رنگ به انتخاب آن در لوگو یا سایر عوامل تعیین کننده هویت بصری می پردازند. شاید جالب باشد بدانید که  95٪ از 100 مارک برتر فقط از یک یا دو رنگ استفاده می کنند. طبق تحقیقاتی که انجام شده در برندهای معروف،به نظر می رسد: رنگ آبی رنگ برنده است ، زیرا در 33٪ از 100 مارک برتر حتما وجود دارد. مثل آی بی ام، فورد، اچ پیقرمز در رده دوم قرار دارد و در 29٪ مارک ها وجود دارد. مثل کوکا کولا و وودافون رنگ سیاه یا خاکستری با 28٪ سومین انتخاب محبوب است. مثل آدیداس، لوئی ویتون، هوندا سرانجام ، 13٪ از زرد یا طلایی استفاده می کنند. مثل آیکیا و نیکون


چگونه رنگ مناسبی برای برندمان انتخاب کنیم؟

سوال اساسی اینجاست چگونه رنگ مناسبی برای برندمان انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال می توان دو جواب کلیدی داد : همگام شدن با هویت برند بهترین راه حل است. بسیار مهم است که هرگز برخلاف مفهوم برند به انتخاب رنگ نپردازیم. حداقل ضرری که این کار دارد گمراه شدن روحی مخاطب است و مشتری که  دلیلی برای این درگیری روانی نمی بیند، به آرامی شما را ترک می کند. دیدیم که برخی رنگ ها فوریت یک امر یا فروش را تلقین می کنند، برخی دیگر اضطراب را کاهش می دهند. ممکن است هویت برند شما احساس ایمنی را تداعی کند، یا مشتری را به ریسک و هیجان ترغیب کند. بنابراین منطبق با برند و ارزش‌های آن و با استفاده از رنگ‌ها، می توان قدرت، آزادی و لوکس بودن را فریاد زد.یکی از مواقعی که شناسایی پرسونای مخاطب به کمک شما می آید در انتخاب رنگ برند است. اگر به خوبی مخاطب خود را بشناسید انتخاب های بسیار دقیق تری می توانید داشته باشید. به عنوان مثال انتخاب رنگ‌ها باید با توجه به جنسیت مخاطب باشد. اگر مخاطب شما گروهی از آقایان میان سال هستند از رنگ‌های بنفش و ارغوانی استفاده نکنید. از سویی دیگر بنفش و ارغوانی درست مانند جادوی صورتی برای دختران نوجوان، خانم‌های بالغ را جذب می کند.انتخاب رنگ‌ها برای طراحی وب سایت برند شما باید با توجه به میزان درگیری مخاطب با آن طراحی شوند. بسته به محتوای صفحه و برند، اینکه چقدر مخاطب را درگیر خود می کند: اگر وب سایت شما مخاطب را چندان درگیرخود نمی کند به خوبی می توانید از رنگ نارنجی در طراحی آن استفاده کنید. مثلا یک وبسایت کلاسیک آشپزی یا گردشگری به خوب می تواند برای بسیاری از نقاطی که لازم به کلیک است از رنگ براق نارنجی استفاده کند. توصیه های مربوط به انتخاب رنگ، نشانه هایی هستند که در اکثریت موارد پاسخگو بوده اند. اگر کسب و کار شما جدید است و به خوبی مخاطب خود را نمی شناسید، تنها راه استفاده هوشمند از ابزارهای بررسی نرخ تبدیل مخاطب و آزمون رنگ‌ها برای کسب و کار خودتان است همچنین می توانید از قابلیت تحلیل و رصد رقبا در ابزار های تحلیل رصد مثل تگ ماینر استفاده کنید و بار رصد رقبای موفق از طیف تم رنگی آن ها الگو بگیرید.