چگونه میزان آگاهی از برند خود را در شبکه های اجتماعی بسنجید؟

2 سال پیش
چگونه میزان آگاهی از برند خود را در شبکه های اجتماعی بسنجید؟
بسیاری از برندها به دنبال کیسه¬ی طلای «افزایش آگاهی برند» هستند، اما تعداد کمتری از آنها معیاری برای اندازه گیری آن تعیین می¬کنند. خوشبختانه شبکه¬های اجتماعی معیارهای متعددی برای رصد آگاهی از برند ارائه می¬کنند.  

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند می­تواند در ابعاد متفاوتی تعریف شود: یادآوری برند: اینکه مردم چقدر راحت برند شما به خاطر می­آورند بازشناسی برند: اینکه مردم چقدر راحت برند شما را از بقیه تشخیص می­دهند سنجش این مفاهیم می­تواند دشوار باشد. بخصوص به این علت که اکثر برندها به میزان فروش و ROI اهمیت می­دهند، بنابراین به آگاهی از برند به چشم مفهومی انتزاعی نگاه می­کنند. اما آگاهی از برند همچنان بخشی مهم از معادله سوددهی است. هرچه باشد دلیلی دارد که کوکاکولا سال ۲۰۱۹، ۴.۲۵ میلیارد دلار خرج تبلیغات کرده است. حالا بگذارید به این بپردازیم که چگونه میتوان آگاهی از برند را در شبکه­های اجتماعی سنجید.  

معیارهایی برای رصد آگاهی از برند

راه های بسیاری برای رصد آگاهی از برند در شبکه­های اجتماعی وجود دارد.در زیر به طور مختصر هرکدام را توضیح می­دهیم:تعداد دفعاتی که محتوای شما مشاهده شده است، همچنین شامل مشاهدات تکراری توسط یک کاربر. اگر محتوای شما توسط مخاطبتان چندین بار مشاهده شود یعنی شما محتوای جذابی تولید کردید که احتمال یادآوری برند شما را افزایش می­دهد.تعداد نفراتی که محتوای شما را مشاهده کرده­اند. رشد طبیعی reach یعنی که میزان مخاطبان شما دارد افزایش می­باید حال یا از طریق افزایش فالوئر و یا اشتراک گذاری بیشتر. اگر برند شما به تعداد افرادی که آن را می­شناسند اهمیت می­دهد این معیار مناسبترین معیار برای رصد است.  

تعامل (درصد)

تعداد لایک­ها،‌ کامنت­ها، و اشتراک گذاری­های پست شما، یا میانگین لایک­ها، کامنت­ها و اشتراک گذاری­های هر پست. این معیار نشان می­دهد مردم چقدر با محتوای شما تعامل برقرار کردند، یعنی برند شما چقدر به دل آنها نشسته است.  

منشن‌­های برند

  تعداد دفعاتی که مردم برند شما را در پست­هایشان منشن کرده­اند، چه پروفایلتان را تگ کرده باشند یا تنها اسم برند شما را برده باشند. این معیار نشان می­دهد که برند شما سر زبان­ها افتاده است یا نه.  

سهم از بازار

درصد برند شما از تمام منشن­های داخل حیطه کاری بخصوص شما. اعداد Impression یا reach‌ خام وقتی ندانید در حیطه کاری خود چگونه عمل می­کنید، ممکن است اهمیت زیادی برای برند شما نداشته باشند. معیار سهم از بازار اجازه می­دهد بفهمید توجه چند درصد از تمامی مخاطبین احتمالی خود را جلب کرده­اید.  

احساسات مخاطبان

  لحن هیجانی پست­ها در مورد برند شما. می­گویند هر نوع زبانزدی بودن خوب است، اما این عبارت در اینترنت کاربردی ندارد. گاهی اوقات، تعداد زیادی از منشن یا impressions ممکن است به دلایل بدی باشد – مثلا مشکلات محصول شما – بنابراین رصد اینکه منشن­های برند شما مثبت یا منفی هستند بخشی ضروری از رصد آگاهی برند شماست.  

آیا فرمولی برای محاسبه آگاهی از برند وجود دارد؟

چون معیار واحدی برای سنجش آگاهی از برند وجود ندارد، اینکه کدام معیار آگاهی از برند بهترین معیار برای رصد باشد به نحوه کسب درآمد و ارزش­های برند شما بستگی دارد. برای مثال، اگر شما یک نشریه باشید که از طریق تبلیغات کسب درآمد می­کند، احتمالا بیشتر به معیارهایی مانند reach و impressions اهمیت می­دهید. اما اگر یک برند B2B باشید که تجارت حجم پایینی در صنعت هدفش دارد، ممکن است بیشتر به معیارهای سهم از بازار و engagement توجه کنید.