بسیاری از برندها به دنبال کیسه¬ی طلای «افزایش آگاهی برند» هستند، اما تعداد کمتری از آنها معیاری برای اندازه گیری آن تعیین می¬کنند. خوشبختانه شبکه¬های اجتماعی معیارهای متعددی برای رصد آگاهی از برند ارائه می¬کنند.
آگاهی از برند چیست؟
آگاهی از برند میتواند در ابعاد متفاوتی تعریف شود:
یادآوری برند: اینکه مردم چقدر راحت برند شما به خاطر میآورند
بازشناسی برند: اینکه مردم چقدر راحت برند شما را از بقیه تشخیص میدهند
سنجش این مفاهیم میتواند دشوار باشد. بخصوص به این علت که اکثر برندها به میزان فروش و ROI اهمیت میدهند، بنابراین به آگاهی از برند به چشم مفهومی انتزاعی نگاه میکنند. اما آگاهی از برند همچنان بخشی مهم از معادله سوددهی است. هرچه باشد دلیلی دارد که کوکاکولا سال ۲۰۱۹، ۴.۲۵ میلیارد دلار خرج تبلیغات کرده است.
حالا بگذارید به این بپردازیم که چگونه میتوان آگاهی از برند را در شبکههای اجتماعی سنجید.
معیارهایی برای رصد آگاهی از برند
راه های بسیاری برای رصد آگاهی از برند در شبکههای اجتماعی وجود دارد.در زیر به طور مختصر هرکدام را توضیح میدهیم:تعداد دفعاتی که محتوای شما مشاهده شده است، همچنین شامل مشاهدات تکراری توسط یک کاربر. اگر محتوای شما توسط مخاطبتان چندین بار مشاهده شود یعنی شما محتوای جذابی تولید کردید که احتمال یادآوری برند شما را افزایش میدهد.تعداد نفراتی که محتوای شما را مشاهده کردهاند. رشد طبیعی reach یعنی که میزان مخاطبان شما دارد افزایش میباید حال یا از طریق افزایش فالوئر و یا اشتراک گذاری بیشتر. اگر برند شما به تعداد افرادی که آن را میشناسند اهمیت میدهد این معیار مناسبترین معیار برای رصد است.
تعامل (درصد)
تعداد لایکها، کامنتها، و اشتراک گذاریهای پست شما، یا میانگین لایکها، کامنتها و اشتراک گذاریهای هر پست. این معیار نشان میدهد مردم چقدر با محتوای شما تعامل برقرار کردند، یعنی برند شما چقدر به دل آنها نشسته است.
منشنهای برند
تعداد دفعاتی که مردم برند شما را در پستهایشان منشن کردهاند، چه پروفایلتان را تگ کرده باشند یا تنها اسم برند شما را برده باشند. این معیار نشان میدهد که برند شما سر زبانها افتاده است یا نه.
سهم از بازار
درصد برند شما از تمام منشنهای داخل حیطه کاری بخصوص شما.
اعداد Impression یا reach خام وقتی ندانید در حیطه کاری خود چگونه عمل میکنید، ممکن است اهمیت زیادی برای برند شما نداشته باشند. معیار سهم از بازار اجازه میدهد بفهمید توجه چند درصد از تمامی مخاطبین احتمالی خود را جلب کردهاید.
احساسات مخاطبان
لحن هیجانی پستها در مورد برند شما.
میگویند هر نوع زبانزدی بودن خوب است، اما این عبارت در اینترنت کاربردی ندارد. گاهی اوقات، تعداد زیادی از منشن یا impressions ممکن است به دلایل بدی باشد – مثلا مشکلات محصول شما – بنابراین رصد اینکه منشنهای برند شما مثبت یا منفی هستند بخشی ضروری از رصد آگاهی برند شماست.
آیا فرمولی برای محاسبه آگاهی از برند وجود دارد؟
چون معیار واحدی برای سنجش آگاهی از برند وجود ندارد، اینکه کدام معیار آگاهی از برند بهترین معیار برای رصد باشد به نحوه کسب درآمد و ارزشهای برند شما بستگی دارد.
برای مثال، اگر شما یک نشریه باشید که از طریق تبلیغات کسب درآمد میکند، احتمالا بیشتر به معیارهایی مانند reach و impressions اهمیت میدهید.
اما اگر یک برند B2B باشید که تجارت حجم پایینی در صنعت هدفش دارد، ممکن است بیشتر به معیارهای سهم از بازار و engagement توجه کنید.