5 راه افزایش فروش با استراتژی شبکههای اجتماعی داده محور
دیتا، همانند نفت با ارزش است. دلیل اصلی موفقیت فیسبوک، دسترسی به اطلاعات میلیاردها کاربر است که میتواند به راحتی، از آنها درآمد تبلیغاتی کسب کند. با در نظر گرفتن این واقعیت، بیایید بررسی کنیم که چگونه، استفاده صحیح از دادهها میتواند به شما در افزایش فروش از طریق رسانههای اجتماعی کمک کند.
۵ راهی که دادههای شبکههای اجتماعی میتواند به ارتقای استراتژی شما کمک کند
برخلاف سالهای گذشته، درآمدزایی از شبکههای اجتماعی، اکنون به چیزی بیش از تقویت پستهای برتر شما نیاز دارد.
خوشبختانه منابع اطلاعاتی و تکنیکهای متفاوتی هستند که میتوانند به بهبود درآمدزایی از شبکههای اجتماعی کمک کنند. یکی از این روشها استفاده از دادهها برای ساختن یک استراتژی رسانهای بهتر برای برندتان است.
۱. بهبود کیفیت دادهها
مشخص است که که دادهها، هدایت کننده تصمیمات ما در دنیای شبکههای اجتماعی هستند. هر روزه مدیران اجتماعی در حال پاسخدهی به سوالهایی مانند «آیا احساسات مثبت درمورد برند ما در حال رشد است یا کاهش؟» یا «کدام گروه سنی محتوای ما را بیشتر به اشتراک میگذارند؟» هستند. کیفیت دادههای به دست آمده، کیفیت تصمیمات، استراتژی رسانهای و درک صحیح از دادهها و ترندها را تعیین میکند و در نتیجه نتایج بهتر را در پی خواهد داشت.
۵ شاخص زیر، کیفیت دادهها را مشخص میکنند:
- دقت: دادهها باید انعکاس دقیق حقایق باشند.
- تمامیت: برای تصمیمگیری باید دامنهی کاملی از دادهها در دسترس باشد.
- ثبات: دادهها باید در طول زمان و از پایگاههای داده متفاوت باشند.
- ارتباط: دادهها بررسی شده باید با موضوع بحث مرتبط باشند.
- وقت شناسی: دادهها باید در زمان تصمیمگیری و بازنگری تغییرات اخیر دردسترس باشند.
اگر یک استراتژی اجتماعی براساس دادههایی که ملزومات ذکر شده در بالا را ندارد، تهیه شود، عواقب فاجعه باری به وجود خواهد آمد. براساس برآوردهای IBM، اثر مخرب استفاده از دادههای نامناسب در ایالات متحده سالانه ۳ تریلیون دلار است.
اپل در آخرین آپدیت خود، (IOS 14.5)، به کاربران اجازه جلوگیری از رصد شدن را داده و برای اشتراکگذاری دادههای خود با نرمافزارهایی مانند فیسبوک و رصدهای تبلیغاتی آن، آشکارا از شما اجازه میگیرد. از این رو، داشتن منابع متعدد از دادههای کاربر اهمیت بیشتری پیدا میکند. برای به دست آوردن اطلاعات با کیفیت بهتر، باید از تمام منابع قدرتمند داده از جمله SEO استفاده کنید. برای مثال، همه ما میدانیم که سرویس آنالیز گوگل و کنسول جستجوی آن به جمعآوری دادههای SEO سایتها میپردازند. با این وجود بازاریابان معمولا از نرمافزارهای SEO یکپارچه؛ مانندSE Ranking، که دادههای مختلف را برای ارائه گزارش عملکرد کامل سایت، یکپارچه میکند. به علاوه این ابزارها میتوانند رده بندی پروفایلهای اجتماعی شما را نیز رصد کنند، برای مثال کانالهای یوتیوب، و دادههای SEO مرتبط و کاربردی برای تهیه یک استراتژی شبکههای اجتماعی بهتر، ارائه کنند.
۲. از بازاریابی چند کاناله استفاده کنید
دلیل اصلی استفاده از بازاریابی چند کاناله در استراتژی رسانهای، تضمین مشاهده برند شما، توسط مخاطب شما میباشد. قانع نشدید؟ ۷۳٪ بازاریابان میگویند بازاریابی چند کاناله تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل آنها دارد.
برای مثال، اگر فقط در یک کانال، مثلا فیسبوک، تبلیغ کنید تنها توسط مشتریانی دیده میشوید که در فیسبوک حضور دارند. و حتی در این صورت هم، چون فیسبوک نمیخواهد کاربر خود را با پیامهای یک برند اسپم کند، تعداد دفعات کمتری نمایش داده میشوید.
با این وجود، اگر در شبکههای دیگر نیز تبلیغ کنید، مثلا تبلیغات زمینهای گوگل یا اینستاگرام و حتی توییتر، علاوه بر دسترسی به مشتریان احتمالی بیشتر، میتوانید به اصطلاح، سراسر اینترنت را فرا بگیرید و درنتیجه مشاهده برند شما هم بیشتر میشود.
استفاده از آنالیزهای شبکههای اجتماعی برای کمپینهای چند کاناله
آنالیزهای شبکههای اجتماعی هم میتوانند برای استراتژی رسانهای چند کاناله شما ایدههایی فراهم کنند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید، تخفیفهای تبلیغاتی شما در شبکههای اجتماعی بین یک بازه سنی خاص، فروش بیشتری داشته است. بنابراین از این پس میتوانید تبلیغات خود در کانالهای دیگر را، در همان بازه سنی متمرکز کنید تا تعامل خود را بر روی کاربرانی که کمتر خرید میکنند، هدر ندهید.
هنگام تحلیل عملکرد یک کمپین چند کاناله، درک میزان تاثیرگذاری کمپین در کانالهای مختلف و اصلاح آنها در صورت نیاز بسیار حائز اهمیت است. به شاخصهای شبکههای اجتماعی که در ادامه آمده، توجه کنید:
- رده بندی پستها در تمام کانالها: میتوانید از بررسی ردهبندی پستهایتان در پلتفرمهای مختلف و شناسایی بهترین پستهای خود شروع کنید.
- پست به ازای هر کانال: به احتمال زیاد در شبکههای اجتماعی مختلف تعداد پستهای شما متفاوت خواهد بود. برای مثال پست کردن ۱۰ استوری در یک روز برای اینستاگرام نرمال است اما توییت کردن ۱۰ پست در یک روز آزاردهنده است.
- تعامل پست و نرخ تعامل: این شاخصها از تقسیم تعداد تعامل بر تعداد نفراتی که پست شما را دیده اند، بدست میآیند (به ازای هر پست یا به صورت کلی). معمولا درصد تعامل بالا در یک پست، حاکی از وایرال شدن آن است. به علاوه این شاخص به شما در تشخیص تعداد پستهای مناسب در هرروز، بهترین زمان پست کردن، نوع محتوایی که بیشترین عکسالعمل را دریافت کرده و غیره کمک میکند.
- تعامل کلی یک پلتفرم: مشخص میکند فعالترین مخاطبان شما بیشتر در کدام کانال، شما را دنبال میکنند.
- هزینهی هر کلیک(cpc):هزینهای است که یک بازاریاب به ازای هر کلیک بر پستهای شبکههای اجتماعی پرداخت میکند. در نظر داشته باشید که متوسط هزینههای تبلیغاتی به ازای هر پلتفرم تفاوت دارد. برای مثال متوسط هزینه ی هر کلیک در فیسبوک، ۰.۹۸ دلار است، در حالی که در لینکدین به ازای هر کلیک ۵.۲۶ دلار است. بنابراین هنگام انتخاب شبکه اجتماعی مناسب، برای ارزیابی بهرهوری سرمایهگذاری به این پارامتر توجه کنید.
- نرخ تبدیل شبکههای اجتماعی: در کل، این شاخص، چیزی است که ما برای آن کار می کنیم. مقایسه اثربخشی پلت فرمهای آزمایش شده برای شناسایی سودآورترین پلتفرم، جهت استفاده در کمپین بعدی است.
بهینه سازی محتوا برای کانالهای متفاوت
درحالیکه ممکن است در سراسر کانالهای مختلف پیامی یکسان را منتشر کنید، ممکن است نتایج براساس هر پلتفرم متفاوت باشد. برای مثال، ممکن است یک پست جذاب با محتوای متنی و یک نرخ تعامل عالی در فیسبوک داشته باشید اما این پست ، مناسب اینستاگرام شما نباشد. راه حل تغییر فرمت است – برای مثال، اگر یک پست متنی دارید میتوانید از آن یک اینفوگرافی یا توضیح ویدئویی تولید کنید. ابزارهایی مانند Lumen5 متن را به ویدئو تبدیل میکنند و استفاده از آنها بسیار ساده است.
گاهی اوقات ممکن است یک محتوای عالی، مانند یک مقالهی وبلاگ داشته باشد، اما پست کردن دوباره آن شاید کار هوشمندانهای نباشد. مخاطبان اصلی شما به احتمال زیاد این پست را قبلا دیدهاند و تماشای مجددش آنها را به خرید یا اشتراک گذاری و یا لایک آن، ترغیب نمیکند. در این مورد راه حل بسته بندی مجدد است – که به زبان ساده یعنی تغییر فرم در حین نگه داشتن محتوای اصلی آن. ابزارهایی مانند Haiku Deck به شما در تولید ارائههایی جذاب از پستهای قدیمی وبلاگتان کمک میکنند.
۳. آگاهی از برند را در اولویت قرار دهید
معمولا همه فکر میکنند که افزایش آگاهی از برند، تنها ایجاد یک تصویر کلی از برند است. و در اکثر موارد هم افزایش دیدهشدن پستهایتان به آگاهی بیشتر مخاطب، از هدف شما از برندتان کمک میکند.
به طور کلی، تصور می شود که افزایش آگاهی از برند، تنها ایجاد یک تصویر کلی از برند است. و در بیشتر موارد، افزایش دیده شدن پستهایتان، مطمئناً به مخاطبان هدف شما کمک میکند تا از آگاهی بیشتری از برند شما داشته باشند.
با این حال، آگاهی برند واقعی دو منبع دارد:
- شبکههای اجتماعی اختصاصی
- پستهای برندتان
- منشنهای دیگران از برند شما
- شبکههای اجتماعی پرداختی
- تبلیغات برندتان
- کمپینهای روابط عمومی
- پستهای اینفلوئنسرها
بنابراین، احساسات منشنها و کامنتها نیز برای اطمینان از مثبت بودن تصویر برندتان باید سنجیده شوند:
- منشنهای برند: آنچه در شبکههای اجتماعی در مورد برندتان گفته میشود را رصد و اعتبار برندتان را مدیریت کنید. در اینجا یک ابزار رصد برند که به شما امکان رصد و پاسخگویی لحظهای به منشنها، مقایسه آنالیزهای برند با رقیبان، و ایجاد لیدهای بیشتر میدهد بسیار به کار میآيد. وجود همچین ابزاری در زمان تبلیغات میتواند به رصد هردوی بررسیهای مثبت و منفی، برای تحلیل موفقیت برندتان در برقراری ارتباط با کاربران کمک کند.
- احساسات برند: بررسی کنید احساسات منشنهای شما به چه شکل بوده – مثبت، منفی و یا خنثی. آسانترین راه برای رصد احساسات برند از طریق ابزارهای شنود اجتماعی مانند keyhole است که به جمعآوری اطلاعات در مورد هشتگها و کلمات کلیدی و رصد مکالمات آنلاین میپردازد. این ابزار به رصد منشنهای برند، سنجش احساسات و بررسی سلامت کلی برندتان کمک شایانی میکند.
- درصد رشد مخاطب: سرعت رشد فالوئرهای برند شما رصد میکند. این درصد از تقسیم فالوئرهای جدید بر تعداد کل مخاطبان به دست میآید.
- impressions در برابر reach:منشنهای برند شما چند بار در تایملاین مردم نشان داده شده در برابر تعداد دفعاتی که مردم بر آن کلیک کردهاند.
- سهم از بازار اجتماعی: درصد منشنهای برندتان در شبکه اجتماعی در مقایسه با گروه مشخصی از رقیبان. به تشخیص مزیتهای رقابتی، اندازهگیری تاثیرگذاری کمپین، و سنجش تعامل مشتریان کمک میکند.
- تبدیلها (conversions): سنجش اینکه چه تعداد از ترافیکهای حاصل از منشنهای برند به اقداماتی مطلوب (مانند خرید) ختم شده است.
4. روی شخصیسازی تمرکز کنید
شخصی سازی از زمانی که ایمیلهایمان را با فرمت – سلام {اسم کوچک فرد} – ارسال میکردیم راه درازی را طی کرده است.
این روزها، الگوریتمهای اختصاصی هوش مصنوعی رفتار مردم، سایتها و پروفایلهای شبکههای اجتماعی که مشاهده میکنند، پستهایی که لایک میکنند، به اشتراک میگذارند و یا کامنتهایی که میگذارند را ارزیابی میکنند. این رویکرد دادهمحوری به AI کمک میکند علایق بنیادی هر شخص و احتمال کلیک کردن یا خرید کردن آنها از یک پیشنهاد خاص را تعیین کند.
هنگامی که یک پیکسل شبکه اجتماعی را به سایت خود اضافه میکنید، می تواند نحوه تعامل بازدیدکنندگان با آن، نوع محصولات مورد علاقه و مدت زمانی را که قبل از تصمیمگیری یا ترک صرف کردهاند را ردیابی کنید.
دو راهی که میتوانید از دادههای پیکسل استفاده کنید:
- بازاریابی/هدف گذاری مجدد: ارسال کمپینهای هدفمند به افرادی که به برند شما علاقه نشان دادند یا عکسالعملی نشان دادهاند. برای مثال:
- افرادی که به تبلیغات یا کمپینهای شما عکسالعمل نشان دادهاند.
- مخاطبانی که پروفایلهای مشابه افرادی که خرید کردهاند دارند.
- افرادی که جذب محصول شما شده بودند اما آن را خریداری نکردند.
- بیش فروشی (Up-selling): پیشنهاد دادن محصولات جدیدتر یا پیشرفتهتر از آنچه مشتری قصد خریدش را دارد.
- فروش مکمل (Cross-selling): پیشنهاد دادن محصولات مکمل به افرادی که محصول دیگری را خریداری کردهاند.
اینها تنها سناریوهای ابتدایی هستند، در نهایت تنها محدودیت شما خلاقیتتان است! برای مثال، خطوط هوایی KLM کمپینی به نام KLM Surprise راه اندازی کرد. تیم اختصاصی آنها که متشکل از روانشناسان و مشاوران تبلیغاتی بودند، پروفایلهای افرادی که در فرودگاه Schiphol به شبکههای اجتماعی وصل شده بودند را اسکن کردند و برای آنها هدایای اختصاصی تهیه کردند که براساس پروفایل هر یک از آنها تهیه شده بود. این کمپین در شبکههای اجتماعی اقبال زیادی کسب کرد که منجر به میزان بالایی از تعامل کاربران شد.
یکی از راههای خودمانیتر شدن با مخاطب رصد اتفاقاتی است که در بازار هدفتان رخ میدهد. BuzzSumo ابزاری عالی برای این کار است. این ابزار به شناسایی محتواهای محبوب در کسب و کارتان و انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب کمک میکند.
هنگامی که از ایدههای شخصی سازی استفاده میکنید، ممکن است به سایتتان پاپ آپ، فرمها یا انواع مختلفی از محتوا برای کمک به بهبود جذب مشتری اضافه کنید. برای انجام این کارها میتوانید از OptinMonster استفاده کنید.
در عین حال، تمام نگاهتان به شاخصهای شبکههای اجتماعی باشد.
شخصی سازی به فروش بیشتر کمک میکند اما در عین حال باید ترافیک ارجاعی شبکههای اجتماعی خود را از طریق Google Analytics یا هر ابزار مناسب دیگری رصد کنید.
هنگام تحلیل این دادهها، به شاخصهای بازاریابی داده محور زیر دقت کنید:
- Reach: بعضی از گزینههای شخصیسازی در تبلیغات اجتماعی ممکن است مخاطب شما را کاهش دهد. بنابراین باید reach کمپینتان را برای اطمینان از دیده شدن آن توسط تعداد قابل قبولی از مردم رصد کنید. در غیر این صورت کمپینتان تاثیرگذاری مطلوبی نخواهد داشت.
- ترافیک ارجاعی شبکههای اجتماعی: تمام نکتهی استفاده از شخصیسازی بهبود تاثیرگذاری کمپین است. باید شاخصهای کیفیت ترافیک اجتماعی را برای اطمینان از دسترسی به مشتریان مناسب رصد کنید:
- درصد پرش: چند درصد از بازدیدکنندگان صفحه بدون عکسالعمل نشان دادن آن را ترک کردهاند.
- زمان حضور در سایت: کاربران به طور متوسط چند دقیقه صرف بازدید از سایت شما میکنند.
- Net Promoter Score (NPS):شاخص رضایت مشتری است که وفاداری، رضایت و شانس معرفی شما توسط وی به دیگران را میسنجد. برخلاف شاخصهای دیگر رضایت مشتری (CSAT و CES)، NPS به بهبود شخصیسازی و تجربه کلی مشتری کمک میکند.
- تبدیلها (Conversions): نرخ تبدیل و تعداد تبدیلهایی که از کمپین بدست آورده اید را رصد کنید و جهت ارزیابی آن را با نرخ دیگران مقایسه کنید.
۵. محتوای خود را بیازمایید
اگر یک بازاریاب حرفهای باشید، آزمون و خطا و یا همان آزمودن محتوا برایتان مفهوم جدیدی نیست. آزمودن محتوا در شبکههای اجتماعی نیز به همین گونه است. ما هیچوقت نمیدانیم که مخاطبان به محتواهای مختلف چه واکنشهایی نشان میدهد، بنابراین بهترین کار، آزمودن یک محتوا در برابر محتوای دیگر است. در ابتدا این ویژگی تنها برای تبلیغات اجتماعی و پستهای ارتقا یافته در اکثر پلتفرمها در دسترس بود. فیسبوک ویژگی جدیدی ارائه داده که به آزمودن محتوای اجتماعی طبیعی و پستهای ویدئویی کمک میکند. با این حال از آنجایی که این ویژگی به صورت تدریجی منتشر میشود ممکن است هنوز به آن دسترسی نداشته باشید.
تحلیل پروفایل شبکههای اجتماعی میتوانند تا حدی به شما در انتخاب آنچه باید بیازمایید کمک کنند. اگر به پیج Insights فیسبوک سر بزنید، برای مثال میتوانید دسته بندی فالوئرهایتان را براساس سن یا موقعیت جغرافیایی ببینید. بنابراین آزمودن محتوایتان در میان بازههای سنی و موقعیتهای جغرافیایی مختلف، کار مفیدی است.
کلید موفقیت در آزمودن محتوا انتخاب آزمونهای درست و واقعبینانه براساس اهداف فعلی کسب و کارتان است. برای مثال، میخواهید وایرال بودن دو ویدئوی متفاوت را تست کنید. بنابراین هدف شما نرخ تکثیر یا به عبارتی تعداد دفعات اشتراکگذاری تقسیم بر تعداد فالوئرهاست، یا ممکن است بخواهید جذابیت یک مقالهی بخصوص را در میان دو مدل مخاطب متفاوت بسنجید، در اینجا هدفتان میتواند عمق اسکرول کردن آن مقاله باشد.
برای مثال Kettle & Fire یک آزمایش اجتماعی برای تشخیص پرفروش ترین نوع ویدئو انجام دادند و فهمیدند که ویدئوی کوتاهتر ۱.۵ برابر نرخ تبدیل بهتری دارد. هنگام آزمودن انواع متفاوت محتوا در شبکههای اجتماعی، شاخصهای مارکتینگ زیر را رصد کنید:
- Reach: مطمئن شوید که تمام محتواهای شما، به میزان کافی دیده شوند تا ارزیابی شما از آنچه عملکرد بهتری داشته از لحاظ آماری درست باشد.
- فالوئرها: ورودی فالوئرها از کمپینتان را رصد کنید تا مطمئن شوید میزان آن ثابت است و کمپین شما باعث آنفالوهای بیش از حد نشده باشد (ممکن است هنگام استفاده از محتوای آزمایشی رخ دهد و منجر به تاثیرات کوتاه مدت شود).
- عمق اسکرول: میزان ارتباط بین صفحه فرود و محتوای مورد آزمایش را نشان میدهد و همینطور اینکه چقدر با علایق خواننده برابر است.
- درصد تکثیر: نسبت به اشتراک گذاری هر پست به فالوئرها، که نشانگر مهمی از میزان جذاب بودن پست شما جهت به اشتراکگذاری است. مردم معمولا محتوای وایرال را به اشتراک میگذارند، اما چگونه وایرال شویم؟ اگر مشتری خود را بشناسید حتی از آنچه فکر میکنید هم آسانتر است. برای مثال، یک تولیدکننده جوراب در پروفایل اینستاگرام خود ویدئویی خنده دار از جاهای مسخرهای که مشتریان لنگه دوم جورابشان را گم کردهاند پست میکند(بله حتی میتوانید برای بدست آوردن این اطلاعات یک درست کنید و محتوای داده محور خود را تهیه کنید).
- درصد تحسین: درصد تمام اقدامات طرفداری از یک پست، تقسیم بر تعداد کل فالوئرها. هر اقدامی که یک کاربر در شبکههای اجتماعی انجام میدهد نشان دهندهی میزان ارزش محتوای شماست. درصورتی که لایک و کامنت رایج شدهاند، به اشتراک گذاری و ذخیره کردن پست نشانگر کار فوق العادهی شما در تولید این محتواست.
- درصد تبدیل: درصد تعداد افرادی که در هنگام بازدید از یک صفحه کاری انجام دادهاند تقسیم بر کل بازدیدها. در هنگام آزمودن محتوا، به هر سهی این درصدها برای تحلیل میزان تاثیرگذاری کمپین خود دقت کنید.
ابزارهایی مانند HubSpot میتوانند به شما در ردیابی معیارهای صحیح رسانههای اجتماعی که در بالا توضیح داده شد کمک کنند.
کلید موفقیت در فروش، نشان دادن محتوایتان به افراد مناسب است. مزیت بزرگ شبکههای اجتماعی این است که دادههای زیادی در مورد علایق و رفتارهای مردم فراهم میکند. این دادهها میتوانند تبلیغات شما را شخصی سازی کنند یا به آزمودن محتوایتان برای کسب نتایج عالی کمک کنند. بنابراین راهنماییهای بالا را دنبال کنید و شاهد افزایش فروش اجتماعی خود باشید!