5 راه افزایش فروش با استراتژی شبکه‌­های اجتماعی داده محور

2 سال پیش
5 راه افزایش فروش با استراتژی شبکه‌­های اجتماعی داده محور

دیتا، همانند نفت با ارزش است. دلیل اصلی موفقیت فیسبوک، دسترسی به اطلاعات میلیاردها کاربر است که می‌­تواند به راحتی، از آنها درآمد تبلیغاتی کسب کند. با در نظر گرفتن این واقعیت، بیایید بررسی کنیم که چگونه، استفاده صحیح از داده‌ها می‌تواند به شما در افزایش فروش از طریق رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

 

۵ راهی که داده‌های شبکه‌­های اجتماعی می­‌تواند به ارتقای استراتژی شما کمک کند

برخلاف سال­‌های گذشته، درآمدزایی از شبکه‌­های اجتماعی، اکنون به چیزی بیش از تقویت پست‌های برتر شما نیاز دارد.

خوشبختانه منابع اطلاعاتی و تکنیک‌­های متفاوتی هستند که می­‌توانند به بهبود درآمدزایی از شبکه‌­های اجتماعی کمک کنند. یکی از این روش‌­ها استفاده از داده‌ها برای ساختن یک استراتژی رسانه­ای بهتر برای برندتان است.

۱. بهبود کیفیت داده‌­ها

مشخص است که که داده‌ها، هدایت کننده تصمیمات ما در دنیای شبکه‌­های اجتماعی هستند. هر روزه مدیران اجتماعی در حال پاسخ‌دهی به سوال‌هایی مانند «آیا احساسات مثبت درمورد برند ما در حال رشد است یا کاهش؟» یا «کدام گروه سنی محتوای ما را بیشتر به اشتراک می­‌گذارند؟» هستند. کیفیت داده‌های به دست آمده، کیفیت تصمیمات، استراتژی رسانه‌ای و درک صحیح از داده‌ها و ترندها را تعیین می‌کند و در نتیجه نتایج بهتر را در پی خواهد داشت.

۵ شاخص زیر، کیفیت داده‌ها را مشخص می­‌کنند:

  • دقتداده‌ها باید انعکاس دقیق حقایق باشند.
  • تمامیت: برای تصمیم‌گیری باید دامنه‌­ی کاملی از داده‌ها در دسترس باشد.
  • ثبات: داده‌ها باید در طول زمان و از پایگاه­‌های داده متفاوت باشند.
  • ارتباط: داده‌ها بررسی شده باید با موضوع بحث مرتبط باشند.
  • وقت شناسی: داده‌ها باید در زمان تصمیم‌گیری و بازنگری تغییرات اخیر دردسترس باشند.

 

اگر یک استراتژی اجتماعی براساس داده‌هایی که ملزومات ذکر شده در بالا را ندارد، تهیه شود، عواقب فاجعه باری به وجود خواهد آمد. براساس برآوردهای IBM، اثر مخرب استفاده از داده‌های نامناسب در ایالات متحده سالانه ۳ تریلیون دلار است.

اپل در آخرین آپدیت خود، (IOS 14.5)، به کاربران اجازه جلوگیری از رصد شدن را داده و برای اشتراک‌گذاری داده‌های خود با نرم‌افزارهایی مانند فیسبوک و رصدهای تبلیغاتی آن، آشکارا از شما اجازه می­گیرد. از این رو، داشتن منابع متعدد از داده‌های کاربر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای به دست آوردن اطلاعات با کیفیت­ بهتر، باید از تمام منابع قدرتمند داده از جمله SEO استفاده کنید. برای مثال، همه ما می­دانیم که سرویس آنالیز گوگل و کنسول جستجوی آن به جمع­‌آوری داده‌های SEO سایت­ها می­پردازند. با این وجود بازاریابان معمولا از نرم‌افزارهای SEO یکپارچه؛ مانندSE Ranking، که داده‌های مختلف را برای ارائه گزارش عملکرد کامل سایت، یکپارچه می‌کند. به علاوه این ابزارها می­‌توانند رده بندی پروفایل­های اجتماعی شما را نیز رصد کنند، برای مثال کانالهای یوتیوب، و داده‌های SEO مرتبط و کاربردی برای تهیه یک استراتژی شبکه‌­های اجتماعی بهتر، ارائه کنند.

 

۲. از بازاریابی چند کاناله استفاده کنید

دلیل اصلی استفاده از بازاریابی چند کاناله در استراتژی رسانه‌­ای، تضمین مشاهده برند شما، توسط مخاطب شما می‌باشد. قانع نشدید؟ ۷۳٪ بازاریابان می­‌گویند بازاریابی چند کاناله تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل آنها دارد.

برای مثال، اگر فقط در یک کانال، مثلا فیسبوک، تبلیغ کنید تنها توسط مشتریانی دیده می‌­شوید که در فیسبوک حضور دارند. و حتی در این صورت هم، چون فیسبوک نمی­‌خواهد کاربر خود را با پیام­‌های یک برند اسپم کند، تعداد دفعات کمتری  نمایش داده می‌­شوید.

 

با این وجود، اگر در شبکه‌­های دیگر نیز تبلیغ کنید، مثلا تبلیغات زمینه­‌ای گوگل یا اینستاگرام و حتی توییتر، علاوه بر دسترسی به مشتریان احتمالی بیشتر، می­توانید به اصطلاح، سراسر اینترنت را فرا بگیرید و درنتیجه مشاهده برند شما هم بیشتر می­شود.

 

استفاده از آنالیزهای شبکه‌های اجتماعی برای کمپین‌های چند کاناله

آنالیزهای شبکه‌­های اجتماعی هم می­‌توانند برای استراتژی رسانه­ای چند کاناله شما ایده­هایی فراهم کنند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید، تخفیف‌های تبلیغاتی شما در شبکه‌­های اجتماعی بین یک بازه سنی خاص، فروش بیشتری داشته است. بنابراین از این پس می­توانید تبلیغات خود در کانال­های دیگر را، در همان بازه سنی متمرکز کنید تا تعامل خود را بر روی کاربرانی که کمتر خرید می­کنند، هدر ندهید.

 

هنگام تحلیل عملکرد یک کمپین چند کاناله، درک میزان تاثیرگذاری کمپین در کانال­های مختلف و اصلاح آنها در صورت نیاز بسیار حائز اهمیت است. به شاخص­های شبکه‌­های اجتماعی که در ادامه آمده، توجه کنید:

  • رده بندی پست­‌ها در تمام کانال­ها: می‌توانید از بررسی رده‌بندی پست‌هایتان در پلتفرم‌­های مختلف و شناسایی بهترین پست­‌های خود شروع کنید.
  • پست به ازای هر کانال: به احتمال زیاد در شبکه‌­های اجتماعی مختلف تعداد پست­‌های شما متفاوت خواهد بود. برای مثال پست کردن ۱۰ استوری در یک روز برای اینستاگرام نرمال است اما توییت کردن ۱۰ پست در یک روز آزاردهنده است.
  • تعامل پست و نرخ تعامل: این شاخص­ها از تقسیم تعداد تعامل بر تعداد نفراتی که پست شما را دیده اند، بدست می­آیند (به ازای هر پست یا به صورت کلی). معمولا درصد تعامل بالا در یک پست، حاکی از وایرال شدن آن است. به علاوه این شاخص به شما در تشخیص تعداد پست­‌های مناسب در هرروز، بهترین زمان پست کردن، نوع محتوایی که بیشترین عکس‌العمل را دریافت کرده و غیره کمک می­‌کند.
  • تعامل کلی یک پلتفرم: مشخص می­‌کند فعال‌ترین مخاطبان شما بیشتر در کدام کانال، شما را دنبال می­کنند.
  • هزینه‌­ی هر کلیک(cpc):هزینه­ای است که یک بازاریاب به ازای هر کلیک بر پست­‌های شبکه‌­های اجتماعی پرداخت می­‌کند. در نظر داشته باشید که متوسط هزینه­‌های تبلیغاتی به ازای هر پلتفرم تفاوت دارد. برای مثال متوسط هزینه ی هر کلیک در فیسبوک، ۰.۹۸ دلار است، در حالی که در لینکدین به ازای هر کلیک ۵.۲۶ دلار است. بنابراین هنگام انتخاب شبکه­ اجتماعی مناسب، برای ارزیابی بهره‌وری سرمایه‌گذاری به این پارامتر توجه کنید.
    • نرخ تبدیل شبکه‌­های اجتماعی: در کل، این شاخص، چیزی است که ما برای آن کار می کنیم. مقایسه اثربخشی پلت فرم‌های آزمایش شده برای شناسایی سودآورترین پلتفرم، جهت استفاده در کمپین بعدی است.

 

بهینه سازی محتوا برای کانال‌های متفاوت

درحالیکه ممکن است در سراسر کانال­های مختلف پیامی یکسان را منتشر کنید، ممکن است نتایج براساس هر پلتفرم متفاوت باشد. برای مثال، ممکن است یک پست جذاب با محتوای متنی و یک نرخ تعامل عالی در فیسبوک داشته باشید اما این پست ، مناسب اینستاگرام شما نباشد. راه حل تغییر فرمت است – برای مثال، اگر یک پست متنی دارید می­توانید از آن یک اینفوگرافی یا توضیح ویدئویی تولید کنید. ابزارهایی مانند Lumen5 متن را به ویدئو تبدیل می­کنند و استفاده از آنها بسیار ساده است.

گاهی اوقات ممکن است یک محتوای عالی، مانند یک مقاله­ی وبلاگ داشته باشد، اما پست کردن دوباره آن شاید کار هوشمندانه­ای نباشد. مخاطبان اصلی شما به احتمال زیاد این پست را قبلا دیده­اند و تماشای مجددش آنها را به خرید یا اشتراک گذاری و یا لایک آن، ترغیب نمی­‌کند. در این مورد راه حل بسته بندی مجدد است – که به زبان ساده یعنی تغییر فرم در حین نگه داشتن محتوای اصلی آن. ابزارهایی مانند Haiku Deck به شما در تولید ارائه­هایی جذاب از پست­‌های قدیمی وبلاگتان کمک می­‌کنند.

۳. آگاهی از برند را در اولویت قرار دهید

معمولا همه فکر می­کنند که افزایش آگاهی از برند، تنها ایجاد یک تصویر کلی از برند است. و در اکثر موارد هم افزایش دیده‌شدن پست­‌هایتان به آگاهی بیشتر مخاطب، از هدف شما از برندتان کمک می­‌کند.

به طور کلی، تصور می شود که افزایش آگاهی از برند، تنها ایجاد یک تصویر کلی از برند است. و در بیشتر موارد، افزایش  دیده شدن پست­‌هایتان، مطمئناً به مخاطبان هدف شما کمک می‌کند تا از آگاهی بیشتری از برند شما داشته باشند.

با این حال، آگاهی برند واقعی دو منبع دارد:

  • شبکه‌های اجتماعی اختصاصی
    • پست­‌های برندتان
    • منشن­‌های دیگران از برند شما
  • شبکه‌­های اجتماعی پرداختی
    • تبلیغات برندتان
    • کمپین­های روابط عمومی
    • پست­‌های اینفلوئنسرها

بنابراین، احساسات منشن­‌ها و کامنت­ها نیز برای اطمینان از مثبت بودن تصویر برندتان باید سنجیده شوند:

  • منشن‌­های برند: آنچه در شبکه‌های اجتماعی در مورد برندتان گفته می­شود را رصد و اعتبار برندتان را مدیریت کنید. در اینجا یک ابزار رصد برند که به شما امکان رصد و پاسخگویی لحظه‌­ای به منشن­‌ها، مقایسه آنالیزهای برند با رقیبان، و ایجاد لیدهای بیشتر می­دهد بسیار به کار می­آيد. وجود همچین ابزاری در زمان تبلیغات می­‌تواند به رصد هردوی بررسی­‌های مثبت و منفی، برای تحلیل موفقیت برندتان در برقراری ارتباط با کاربران کمک کند.
  • احساسات برند: بررسی کنید احساسات منشن­‌های شما به چه شکل بوده – مثبت، منفی و یا خنثی. آسان­‌ترین راه برای رصد احساسات برند از طریق ابزارهای شنود اجتماعی مانند keyhole است که به جمع­آوری اطلاعات در مورد هشتگ­‌ها و کلمات کلیدی و رصد مکالمات آنلاین می­‌پردازد. این ابزار به رصد منشن­‌های برند، سنجش احساسات و بررسی سلامت کلی برندتان کمک شایانی می­‌کند.
  • درصد رشد مخاطب: سرعت رشد فالوئرهای برند شما رصد می­‌کند. این درصد از تقسیم فالوئرهای جدید بر تعداد کل مخاطبان به دست می­آید.
  • impressions در برابر reach:منشن­‌های برند شما چند بار در تایم‌­لاین مردم نشان داده شده در برابر تعداد دفعاتی که مردم بر آن کلیک کرده‌­اند.
  • سهم از بازار اجتماعی: درصد منشن­‌های برندتان در شبکه اجتماعی در مقایسه با گروه مشخصی از رقیبان. به تشخیص مزیت‌­های رقابتی، اندازه‌گیری تاثیرگذاری کمپین، و سنجش تعامل مشتریان کمک می­‌کند.
  • تبدیل‌ها (conversions): سنجش اینکه چه تعداد از ترافیک­های حاصل از منشن­‌های برند به اقداماتی مطلوب (مانند خرید) ختم شده است.

 

4. روی شخصی‌سازی تمرکز کنید

شخصی سازی از زمانی که ایمیل­‌هایمان را با فرمت – سلام {اسم کوچک فرد} – ارسال می‌­کردیم راه درازی را طی کرده است.

این روزها، الگوریتم‌­های اختصاصی هوش مصنوعی رفتار مردم، سایت­ها و پروفایل‌­های شبکه‌­های اجتماعی که مشاهده می­کنند، پست‌­هایی که لایک می‌­کنند، به اشتراک می­‌گذارند و یا کامنت‌هایی که می­‌گذارند را ارزیابی می­‌کنند. این رویکرد داده‌محوری به AI کمک می­‌کند علایق بنیادی هر شخص و احتمال کلیک ‌کردن یا خرید کردن آنها از یک پیشنهاد خاص را تعیین کند.

هنگامی که یک پیکسل شبکه اجتماعی را به سایت خود اضافه می‌کنید، می تواند نحوه تعامل بازدیدکنندگان با آن، نوع محصولات مورد علاقه و مدت زمانی را که قبل از تصمیم‌گیری یا ترک صرف کرده‌اند را ردیابی کنید.

دو راهی که می­‌توانید از داده‌های پیکسل استفاده کنید:

  • بازاریابی/هدف گذاری مجدد: ‌ارسال کمپین­‌های هدفمند به افرادی که به برند شما علاقه نشان دادند یا عکس‌العملی نشان داده‌­اند. برای مثال:
    • افرادی که به تبلیغات یا کمپین‌های شما عکس‌العمل نشان داده‌­اند.
    • مخاطبانی که پروفایل­‌های مشابه افرادی که خرید کرده­‌اند دارند.
    • افرادی که جذب محصول شما شده بودند اما آن را خریداری نکردند.
  • بیش فروشی (Up-selling): پیشنهاد دادن محصولات جدیدتر یا پیشرفته­‌تر از آنچه مشتری قصد خریدش را دارد.
  • فروش مکمل (Cross-selling): پیشنهاد دادن محصولات مکمل به افرادی که محصول دیگری را خریداری کرده­‌اند.

 

این­ها تنها سناریوهای ابتدایی هستند، در نهایت تنها محدودیت شما خلاقیتتان است! برای مثال، خطوط هوایی KLM کمپینی به نام KLM Surprise راه اندازی کرد. تیم اختصاصی آنها که متشکل از روانشناسان و مشاوران تبلیغاتی بودند، پروفایل­‌های افرادی که در فرودگاه Schiphol به شبکه‌­های اجتماعی وصل شده بودند را اسکن کردند و برای آنها هدایای اختصاصی تهیه کردند که براساس پروفایل هر یک از آنها تهیه شده بود. این کمپین در شبکه‌­های اجتماعی اقبال زیادی کسب کرد که منجر به میزان بالایی از تعامل کاربران شد.

 

یکی از راه­‌های خودمانی‌­تر شدن با مخاطب رصد اتفاقاتی است که در بازار هدفتان رخ می­دهد. BuzzSumo ابزاری عالی برای این کار است. این ابزار به شناسایی محتواهای محبوب در کسب و کارتان و انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب کمک می­‌کند.

هنگامی که از ایده­های شخصی سازی استفاده می­کنید، ممکن است به سایتتان پاپ آپ، فرم­ها یا انواع مختلفی از محتوا برای کمک به بهبود جذب مشتری اضافه کنید. برای انجام این کارها می­توانید از OptinMonster استفاده کنید.

در عین حال، تمام نگاهتان به شاخص­های شبکه‌­های اجتماعی باشد.

شخصی سازی به فروش بیشتر کمک می­‌کند اما در عین حال باید ترافیک ارجاعی شبکه‌­های اجتماعی خود را از طریق Google Analytics یا هر ابزار مناسب دیگری رصد کنید.

هنگام تحلیل این داده‌ها، به شاخص­های بازاریابی داده محور زیر دقت کنید: 

  • Reach: بعضی از گزینه­های شخصی‌سازی در تبلیغات اجتماعی ممکن است مخاطب شما را کاهش دهد. بنابراین باید reach‌ کمپین‌تان را برای اطمینان از دیده شدن آن توسط تعداد قابل قبولی از مردم رصد کنید. در غیر این صورت کمپین‌تان تاثیرگذاری مطلوبی نخواهد داشت.
  • ترافیک ارجاعی شبکه‌­های اجتماعی: تمام نکته­ی استفاده از شخصی‌سازی بهبود تاثیرگذاری کمپین است. باید شاخص­های کیفیت ترافیک اجتماعی را برای اطمینان از دسترسی به مشتریان مناسب رصد کنید:
    • درصد پرش: چند درصد از بازدیدکنندگان صفحه بدون عکس‌العمل نشان دادن آن را ترک کرده­اند.
    • زمان حضور در سایت: کاربران به طور متوسط چند دقیقه صرف بازدید از سایت شما می­کنند.
  • Net Promoter Score (NPS):شاخص رضایت مشتری است که وفاداری، رضایت و شانس معرفی شما توسط وی به دیگران را می­سنجد. برخلاف شاخص­های دیگر رضایت مشتری (CSAT و CES)، NPS به بهبود شخصی‌سازی و تجربه کلی مشتری کمک می­‌کند.
  • تبدیل‌ها (Conversions): نرخ تبدیل و تعداد تبدیل­هایی که از کمپین بدست آورده اید را رصد کنید و جهت ارزیابی آن را با نرخ دیگران مقایسه کنید.

۵. محتوای خود را بیازمایید

اگر یک بازاریاب حرفه­ای باشید، آزمون و خطا و یا همان آزمودن محتوا برایتان مفهوم جدیدی نیست. آزمودن محتوا در شبکه‌­های اجتماعی نیز به همین گونه است. ما هیچوقت نمی­دانیم که مخاطبان به محتواهای مختلف چه واکنش­هایی نشان می­دهد، بنابراین بهترین کار، آزمودن یک محتوا در برابر محتوای دیگر است. در ابتدا این ویژگی تنها برای تبلیغات اجتماعی و پست­‌های ارتقا یافته در اکثر پلتفرم­‌ها در دسترس بود. فیسبوک ویژگی جدیدی ارائه داده که به آزمودن محتوای اجتماعی طبیعی و پست­‌های ویدئویی کمک می­‌کند. با این حال از آنجایی که این ویژگی به صورت تدریجی منتشر می­شود ممکن است هنوز به آن دسترسی نداشته باشید.

تحلیل پروفایل شبکه‌­های اجتماعی می­‌توانند تا حدی به شما در انتخاب آنچه باید بیازمایید کمک کنند. اگر به پیج Insights فیسبوک سر بزنید، برای مثال می­توانید دسته بندی فالوئرهایتان را براساس سن یا موقعیت جغرافیایی ببینید. بنابراین آزمودن محتوایتان در میان بازه­های سنی و موقعیت­‌های جغرافیایی مختلف، کار مفیدی است.

کلید موفقیت در آزمودن محتوا انتخاب آزمون­های درست و واقع‌بینانه براساس اهداف فعلی کسب و کارتان است. برای مثال، می­خواهید وایرال بودن دو ویدئوی متفاوت را تست کنید. بنابراین هدف شما نرخ تکثیر یا به عبارتی تعداد دفعات اشتراک‌گذاری تقسیم بر تعداد فالوئرهاست، یا ممکن است بخواهید جذابیت یک مقاله­‌ی بخصوص را در میان دو مدل مخاطب متفاوت بسنجید، در اینجا هدفتان می­تواند عمق اسکرول کردن آن مقاله باشد.

برای مثال Kettle & Fire یک آزمایش اجتماعی برای تشخیص پرفروش ترین نوع ویدئو انجام دادند و فهمیدند که ویدئوی کوتاه­تر ۱.۵ برابر نرخ تبدیل بهتری دارد. هنگام آزمودن انواع متفاوت محتوا در شبکه‌­های اجتماعی، شاخص­‌های مارکتینگ زیر را رصد کنید:

  • Reach: مطمئن شوید که تمام محتواهای شما، به میزان کافی دیده شوند تا ارزیابی شما از آنچه عملکرد بهتری داشته از لحاظ آماری درست باشد.
  • فالوئرها: ورودی فالوئرها از کمپین‌تان را رصد کنید تا مطمئن شوید میزان آن ثابت است و کمپین شما باعث آنفالوهای بیش از حد نشده باشد (ممکن است هنگام استفاده از محتوای آزمایشی رخ دهد و منجر به تاثیرات کوتاه مدت شود).
  • عمق اسکرول: میزان ارتباط بین صفحه فرود و محتوای مورد آزمایش را نشان می­دهد و همینطور اینکه چقدر با علایق خواننده برابر است.
  • درصد تکثیر: نسبت به اشتراک گذاری هر پست به فالوئرها، که نشانگر مهمی از میزان جذاب بودن پست شما جهت به اشتراک‌گذاری است. مردم معمولا محتوای وایرال را به اشتراک می­‌گذارند، اما چگونه وایرال شویم؟ اگر مشتری خود را بشناسید حتی از آنچه فکر می­کنید هم آسان­تر است. برای مثال، یک تولیدکننده جوراب در پروفایل اینستاگرام خود ویدئویی خنده دار از جاهای مسخره­ای که مشتریان لنگه دوم جورابشان را گم کرده­‌اند پست می­‌کند(بله حتی می­توانید برای بدست آوردن این اطلاعات یک درست کنید و محتوای داده محور خود را تهیه کنید).
  • درصد تحسین: درصد تمام اقدامات طرفداری از یک پست، تقسیم بر تعداد کل فالوئرها. هر اقدامی که یک کاربر در شبکه‌­های اجتماعی انجام می­دهد نشان دهنده­ی میزان ارزش محتوای شماست. درصورتی که لایک و کامنت رایج شده­‌اند، به اشتراک گذاری و ذخیره کردن پست نشانگر کار فوق العاده­ی شما در تولید این محتواست.
  • درصد تبدیل: درصد تعداد افرادی که در هنگام بازدید از یک صفحه کاری انجام داده­اند تقسیم بر کل بازدیدها. در هنگام آزمودن محتوا،‌ به هر سه­ی این درصدها برای تحلیل میزان تاثیرگذاری کمپین خود دقت کنید.

ابزارهایی مانند HubSpot می‌توانند به شما در ردیابی معیارهای صحیح رسانه‌های اجتماعی که در بالا توضیح داده شد کمک کنند.

 کلید موفقیت در فروش، نشان دادن محتوایتان به افراد مناسب است. مزیت بزرگ شبکه‌­های اجتماعی این است که داده‌های زیادی در مورد علایق و رفتارهای مردم فراهم می­‌کند. این داده‌ها می­‌توانند تبلیغات شما را شخصی سازی کنند یا به آزمودن محتوایتان برای کسب نتایج عالی کمک کنند. بنابراین راهنمایی­‌های بالا را دنبال کنید و شاهد افزایش فروش اجتماعی خود باشید!