چرا ویدئو در شبکه‌های اجتماعی درحال فراگیر شدن است

4 سال پیش
چرا ویدئو در شبکه‌های اجتماعی درحال فراگیر شدن است
محتواهای ویدئویی اصلی‌ترین بخش استراتژی بازاریابی هستند. چه در فیسبوک یا یوتیوب، توییتر، اسنپ­‌چت و یا هر پلتفرم دیگر، اکثر اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی از محتوای تصویری پر شده‌اند که توسط میلیون‌ها نفر هر روز تماشا می‌شوند. در چند سال اخیر، رشد عظیمی در محتوای ویدئویی برندها رخ داده است. بر اساس تحقیقات tubular insights تا ژوئن ۲۰۱۷،‌ دیدن ویدئوها در فیسبوک ۲۵۸٪ و در یوتیوب ۹۹٪ افزایش داشته است. مهم نیست کسب­‌و‌کار شما چیست یا چه کالایی می­فروشید، برای مطرح شدن در میان رقبای خود باید از ویدئو در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. همانطور که می‌دانید رشد محتوای ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد بوده است بنابر این با استفاده از ابزارهای آنالیز باید چگونگی و چرایی برخورد با این پدیده را بررسی کنیم. با استفاده از ابزارهای آنالیز گوناگون مانند ViralStat و Vidooly می­توان در کم­ترین زمان ممکن به این هدف دست یافت. آنالیز ویدئو مارکتینگ به شما کمک می­کند تا:
  1. مخاطب خود را بشناسید
  2. ویدئوهایی بسازید که نرخ تعامل و گفتگو درمورد ویدئوها یا پست­هایتان را افزایش دهد
  3. بودجه­‌ی ویدئو مارکتینگ خود را محدود و بهینه­‌تر مصرف کنید
  4. بفهمید کدام یک از کمپین­‌های ویدئو مارکتینگ جواب داده است
بصورت خلاصه یعنی اینکه (با استفاده از نتایج آنالیزها) به شما کمک می­کند تا یک استراتژی ویدئو_مارکتینگ موثر تدوین کنید.

اهمیت ویدئو مارکتینگ در شبکه­‌های اجتماعی برای رشد کسب­‌و‌کار

اجازه بدهید یک حقیقت ساده را بیان کنیم: کسب­‌و‌کار شما برای موفقیت نیاز به حضور در شبکه­‌های اجتماعی و استفاده از ویدئو مارکتینگ دارد. مهم نیست صاحب یک شرکت بزرگ باشید یا کوچک، استفاده از ویدئو مارکتینگ باید بخش مهم‌ی از برنامه تبلیغات شما باشد. امروزه با سازگاری هرچه بیشتر مردم با شبکه­‌های اجتماعی و محتواهای برندهای آنلاین، ویدئو مارکتینگ تبدیل به یک امر روزمره شده است. ویدئو مارکتینگ به شما کمک می­کند آگاهی از برند خود را افزایش دهید، با مشتریانتان ارتباط برقرار کرده، فروش خود را افزایش داده و کسب­‌و‌کارتان را توسعه دهید. دلایلی که نشان میدهد چرا سرمایه‌گذاری در ویدئو مارکتینگ اقدامی هوشمندانه است:
  1. اعتبار، اعتماد وآگاهی به برندتان را افزایش می­دهد
  2. اصالت شما را نشان می­دهد
  3. مخاطبانتان را تشویق به تعامل می­کند
  4. ارتباطات هیجانی با مخاطبانتان را تقویت می­کند
  5. بازگشت سرمایه را افزایش می­دهد
  6. فرصت­های بهینه­سازی را افزایش می­دهد
  7. رنکینگ شما در موتورهای جستجو را بهبود می­بخشد
  8. فروش و صحبت در مورد برند شما را افزایش می­دهد
  9. اشتراک­گذاری محتوایتان را افزایش می­دهد
  10. دسترسی به شما را بهبود می­بخشد
  11. به حفظ شما در ذهن مخاطبتان کمک می­کند
  ویدئو، شبکه­‌های اجتماعی و مارکتینگ با کمک همدیگر به موفقیت برند شما در بازار منجر خواهد شد. شبکه‌­های اجتماعی بخش مهمی از استراتژی مارکتینگ شما هستند اما طراحی و بهینه­‌سازی آن نباید منجر به تنش و استرس برای شما شود. از شروع ساخت ویدئوهای درگیر کننده تا آپلود کردن آنها، باید یک استراتژی ویدئو مارکتینگ و یک نقشه راه داشته باشید.  

چگونه یک استراتژی ویدئو مارکتینگ شروع و تدوین کنیم

ویدئو یک وسیله عالی برای داستان­‌گویی است و می­تواند تاثیر عظیمی بر موفقیت محتوای مارکتینگ و کمپین‌­های تبلیغاتی داشته باشد. ویدئو همچنین می­تواند راهی عالی برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف و ایجاد یک پیوند عمیق و رضایت­بخش با آنها باشد. اینکه درون ویدئو چه چیزی وجود دارد کاملا بستگی به شما دارد ولی باید قوانین ساده ویدئو مارکتینگ را یاد بگیرید تا مطمئن شوید این محتوا به مخاطبان هدف میرسد. بیایید به سراغ راهنمایی­‌هایی ساده و قابل انجام برای استراتژی ویدئو مارکتینگ و جذب تماشای بیشتر برای محتوای ویدئویی‌تان بپردازیم.
  1. مخاطب خود را انتخاب کنید

هر کمپین ویدئو مارکتینگ باید با تحقیق راجع به مخاطبش آغاز شود. در ایجاد یک برنامه مارکتینگ باید ابتدا مخاطب هدف خود را مشخص کنید. سوال­های مهم که اینجا باید از خود بپرسید عبارتند از:
  1. مخاطب هدف من کیست؟
  2. مخاطب من محتوای خود را از کجا دریافت می­کند؟
  3. مخاطب من چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارد؟
قبل از شروع به تدوین استراتژی خود پاسخ این سوالات ساده را بیابید تا استراتژی مفیدتری ایجاد کنید.
  1. هدف خود را به کرسی بنشانید

برای رساندن پیام مدنظر،‌ ویدئوهایتان باید کوتاه، مختصر و جذاب باشند. قبل از ساخت ویدئو هدف خود را مشخص کنید. تصمیم بگیرید که هدف شما کسب مشتری، برندسازی، اعلام یک خبر بزرگ و یا تبلیغ یک حراجی مشخص است. هنگامی که هدف ویدئوی خود را مشخص کردید می­توانید به‌­راحتی شروع به تولید محتوای ویدئویی تحسین­‌برانگیز برای توزیع پیام برندتان کنید.
  1. برنامه محتوای ویدئویی خود را مشخص کنید

نکته مهم طرح‌ریزی برنامه محتوای ویدئویی مشخص کردن جدول زمانی محتوایتان است. در هر ماه چند ویدئو می­خواهید منتشر کنید و فاصله زمانی بین هر ویدئو چقدر است؟ هنگامی که برنامه زمانی محتوای خود را طراحی کردید، گام بعدی تنوع بخشیدن به نوع ویدئویی است که می­خواهید به اشتراک بزارید. انواع مختلف محتوای ویدئویی:
    1. ویديوهای آموزشی
    2. ویدئوهای طنز یا سرگرم­‌کننده
    3. مصاحبه­‌ها
    4. ویدئوهای نمونه محصول
    5. ویدئوهای ترفند و راهنمایی
    6. ویدئوهای کاربردی یا how to(چگونگی)
    7. ویدئوهای پشت­‌صحنه
    8. اظهار نظر مثبت مشتریان
    9. سمینارهای آنلاین ضبط شده
    10. ویدئوهای مطالعه موردی و غیره
 
  1. رسانه انتشار ویدئو را مشخص کنید

بعد از اینکه محتوای ویدئو خود را مشخص کردید باید تصمیم بگیرید ویدئوی خود را چگونه منتشر کنید. آیا می­خواهید ویدئوهای زنده در پلتفرم­‌هایی مانند فیسبوک و یوتیوب ضبط کنید یا ترجیح می­دهید ویدئو را ابتدا ضبط و با کمک ابزارهای ویرایش ویدئو آنرا ویرایش کنید؟ امروزه ساختن ویدئو با وجود ابزارهای گوناگون ویرایش ویدئو مانند Renderforest راحت‌تر شده است. مهم نیست از چه رسانه‌ای استفاده می­کنید فقط مطمئن شوید ویدئوهایی که منتشر می­کنید جذاب و مرتبط با رویکرد مارکتینگ‌تان باشد.
  1. بدانید کجا و چگونه ویدئو خود را پروموت کنید

تنها ضبط و پخش ویدئو از شبکه‌­های اجتماعی کافی نیست. باید آنها را با استراتژی کاملا مشخص پروموت کنید. پلتفرم‌­هایی مانند فیسبوک و یوتیوب در پروموت­‌های آنلاین بهترین هستند. درواقع بعد از فیسبوک، یوتیوب تبدیل به دومین موتور جستجوی محبوب شده است. مردم نه تنها از این پلتفرم برای تماشای ویدئو، بلکه برای جستجوی اطلاعات نیز استفاده می­کنند. بعد از تصمیم گرفتن راجع به اینکه از چه پلتفرم‌ی برای انتشار ویدئوهایتان استفاده کنید، باید تمرکز خود را بر موفقیت استراتژی مارکتینگ خود قرار دهید. مواردی که باید مدنظر قرار دهید عبارتند از:
  1. عنوان ویدئو باید کوتاه، گیرا و اطلاعات­بخش باشد
  2. به محتوای ویدئویی خود کلمات کلیدی اضافه کنید
  3. Thumbnail های رنگی و باکیفیت ایجاد کنید
  4. از تگ­ها درست استفاده کنید
می­توانید از این گام­ها برای شروع یک استراتژی ویدئو مارکتینگ مؤثر استفاده کنید. شروع استراتژی ویدئو مارکتینگ نیازمند تلاش و زمان­بر است. ولی اگر استراتژی درستی داشته باشید،‌ می­توانید از تلاش خود بیشترین بهره را ببرید. بنابراین درهنگام ساخت محتوای ویدئویی برای مارکتینگ خود همه­‌ی جزئیات را در ذهن داشته باشید.

سخن پایانی

ویدئو، مخصوصا در شبکه­‌های اجتماعی،‌ کمک بزرگی برای رشد درآمد و اعتبار کسب­‌و‌کارتان است. ساختن و شروع یک کمپین ویدئو مارکتینگ مؤثر کار سختی نیست،‌ تمام چیزی که نیاز دارید کمی خلاقیت و ابزارهای مناسب برای شروع است. خوشبختانه چندین دستورالعمل و ابزارهای ساختن ویدئو آنلاین وجود دارند که می­توانند در ساختن ویدئو تا اجرای موفق استراتژي از آنها استفاده کنید. اگر واقعا می­خواهید با محتوای ویدئو مارکتینگ شروع کنید،‌ وقت خود را تلف نکنید و مشغول به کار شوید. بله باید قوانین ابتدایی ویدئو مارکتینگ را بدانید ولی هیچ راهی بهتر از تمرین نیست. بنابراین شروع به استفاده از ویدئو در شبکه­‌های اجتماعی بکنید و تاثیر خارق­‌العاده آن بر کسب­‌وکارتان را ببینید.