5 کمپین برتر اینفلوئنسر مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ (قسمت اول)
آیا هنوزم در مورد تاثیرگذاری کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ برای برند خود شک دارید؟
بگذارید یه لحظه درموردش فکر کنیم.
در اغلب موارد شما قبل از خرید چیزی نظر دوستان و خانواده خود را هم میپرسید. به نظرتان چرا؟
پاسخ این است: چون به آنها اعتماد دارید.
احتمالا وقتی یک بررسی پرشور و شوق از محصولی توسط فردی که مشهور و مورد احترام است میبینید به آن برند توجه بیشتری میکنید حتی اگر آن شخص را تا بحال از نزدیک هم ندیده باشید.بنابراین تعجبی ندارد که در این چند سال اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از پر سر و صدا ترین موارد در بازاریابی دیجیتال بوده است. اینفلوئنسر مارکتینگ به خصوص یکی از تاثیرگذار ترین راههای تبلیغ محصولات در اینستاگرام است.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از انواع بازاریابیهای شبکههای اجتماعی است که در آن برندها با اینفلوئنسرها همکاری میکنند.اینفلوئنسرها را میتوانیم تولیدکنندگان محتوای مورد اعتمادی بدانیم که قدرت تاثیرگذاری بر تصمیمات خریداران را دارند. آنها همچنین فالوئرهای دوآتیشه ای در بازار هدف خود دارند.
اینفلوئنسرها میتوانند از محصولات شما حمایت کنند یا آنها را منشن کنند و نظر خود را در موردش بنویسند. بنابراین تنها کاری که برندها باید بکنند پیدا کردن اینفلوئنسرها در اینستاگرام یا هر پلتفرم اجتماعی مناسب دیگر و همکاری با آنهاست.
برای نشان دادن تاثیرات واقعی اینفلوئنسر مارکتینگ، نگاهی به ۵ کمپین موفق اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام میاندازیم. هر رویکرد زیر یکی از تکنیکهای موثر در اینفلوئنسر مارکتینگ را نشان میدهد که شما میتوانید از آنها استفاده کنید. تمام این برندها از تکنیک خاصی در استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خود استفاده کردند و نتیجه آن را هم دیدند.
اما در ابتدا بگذارید مشخص کنیم چرا باید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم.
چرا باید از کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟
کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام هرروزه در حال افزایش هستند و علت خوبی نیز دارد.
ROI اینفلوئنسر مارکتینگ بالاتر از هر زمان دیگری است. بنابراین تعجبی ندارد که بازاریابان معتقدند ارزش این صنعت تا سال ۲۰۲۲ دوبرابر یعنی معادل ۱۵ میلیارد دلار میشود. تا اینجای کار نیز این تکنیک بازاریابی برای هر دلاری که خرج میشود ۶.۵ دلار بازگشت سرمایه دارد.
بر اساس آمار و ارقام تنها ۱٪ از نسل جوان به تبلیغات اعتماد دارند. اما ۳۳٪ از آنها هنگام خرید به بررسیهای محصولات اعتماد میکنند. هنگام خرید آنلاین ۴۰٪ مردم وقتی محصولی را در دست یک اینفلوئنسر یا سلبریتی در اینستاگرام، توییتر یا یوتیوب میبینند تصمیم به خرید آن میگیرند.
و اینفلوئنسرها چه فکری در مورد تاثیرگذاری خود دارند؟
۷۱٪ اینفلوئنسرها معتقدند که آن چیزی که فالوئرها را مجذوب نگه میدارد نظرات اصیل و صادقانهی آنهاست. تمام این آمار و ارقام نشانگر علت جذاب بودن اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. پس همیشه سعی می کنند نظر خود را صادقانه بگوییند حالا که دلایل جذابیت اینفلوئنسر مارکتینگ را میدانید بگذارید به مثالهای عملی آن بپردازیم.
نحوه اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ
برای اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق ۱۰ قدم وجود دارد:
اهداف خود را با تصور موفقیت احتمالی مشخص کنید تا همچنین بتوانید شاخصهای کلیدی خود را تعیین کنید.
مخاطب هدفی که میخواهید توسط اینفلوئنسرها به آن برسید را مشخص کنید.
بودجه خود را تعیین کنید تا بدانید با چه طبقه و چه تعداد اینفلوئنسر میتوانید همکاری کنید.
پلتفرمهای خود را انتخاب کنید.
یک ابزار مدیریت و رصد اینفلوئنسر انتخاب کنید.
اینفلوئنسرهای مناسب خود را شناسایی و انتخاب کنید.
جهت همکاری با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید.
کمپین خود را رصد و بررسی و هنگام نیاز اصلاح کنید.
به اینفلوئنسرهای خود دستمزد منصفانه ای بدهید.
موفقیت کمپین خود را بسنجید.
میدانیم انجام گامهای بالا ممکن است به تنهایی بسیار سخت به نظر برسد. اما با استفاده از ابزار های تحلیل و آنالیز شبکه های اجتماعی مثل تگ ماینر میتوانید به راحتی اینفلوئنسرهای مناسب را بیابید، کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را بهینه کنید، تاثیرگذاری کمپین خود و عملکرد اینفلوئنسرهای خود را به صورت آنی و در یک پلتفرم بسنجید.
۵ نمونهی عالی از کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام در سال ۲۰۲۰
۱. Uber Eats ،Chipotle ، Hinge همراه با Rebel Wilson
بنظرتان Uber eats، Chipotle و Hinge چه اشتراکی با هم دارند؟
شاید میلی برای دوست داشته شدن در یک دموگرافی بخصوص که به دنبال عشق میگردند—حداقل برای روزهای دونفرهی پاییز! این سه برند توانستند بهترین روش برای دسترسی به جوانانی که از سرویسهای دوستیابی و دلیوری غذا استفاده میکنند را از طریق یک کمپین سلبریتی اینستاگرامی پیدا کنند.با استفاده از «منوی فصل دوستیابی Chipotle» این برندها کمپین مشترکی برگزار کردند که به مشتریانشان فرصتی برای برنده شدن یک نصیحت دوستیابی از کمدین و بازیگر فیلم چگونه مجرد باشیم Rebel Wilson میداد.
این منوی فصل دوستیابی Chipotle به مدت محدودی تنها از طریق سرویس دلیوری Uber Eats در دسترس بود و شامل غذاهایی الهام گرفته از عادات دوستیابی سرویس Hinge و غذاهای محبوب Chipotle میشد.برای تاثیرگرفتن از اینفلوئنسر نیز، این برندها به ۱۰ مشتری خوش شانسی که از این منو سفارش داده بودند فرصت برنده شدن یک نصیحت دوستیابی از ربل ویلسون میدادند.علاوه براین، سرویس دوستیابی Hinge یک پروفایل ویژه در نرم افزار خود قرار داد تا کاربران بتوانند بر اساس نوع سفارش خود با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند. مشتریان این کمپین همچنین برای سه سفارش Chipotle بعدی خود از طریق دلیوری اوبر سه کد تخفیف ۲۰درصدی دریافت میکردند.
این کمپین به مخاطب هدف این برندها مشوقی برای سفارش از این منوی کوتاه مدت داد، باعث افزایش سفارش از دلیوری اوبر شد، و در همین زمان باعث افزایش آگاهی از برند Hinge شد.
علت موفقیت این کمپین چه بود؟
ربل ویلسون به علت ملموس و مردمی بودن یک سلبریتی ایده آل برای رسیدن به مخاطب هدف یعنی جوانان بود. درهرحالی که انتظار داریم اینفلوئنسرهای مجازی کاملا بی نقص به نظر برسند اما ویلسون به راحتی میتواند نقصهای خود را مسخره و به آنها افتخار کند.در عین حال طنز اینکه بازیگر فیلم چگونه مجرد باشیم به مردم نصیحتهای دوستیابی بدهد، توانست فرصتی مناسب برای تبلیغاتی سرگرم کننده به این برندها بدهد.
هرکدام از دو تبلیغ ربل ویلسون در اینستاگرام بیشتر از یک میلیون بازدید داشت. بسیار بیشتر از engagement متوسطی که هرکدام از این برندها در اینستاگرام دارند.
۲. McDonald و Travis Scott (#cactusjack)
برند محبوب فست فود مکدونالد با رپر مشهور تراویس اسکات برای تبلیغ غذای مورد علاقه اسکات از مکدونالد در مدتی محدود همکاری کردند.این پیشنهاد یک ماهه شامل یک همبرگر ۱۲۰ گرمی با پنیر، بیکن و کاهو بود. این سفارش همچنین شامل یک بسته متوسط سیب زمینی سرخ کرده و سس باربیکیو میشد.به عنوان بخشی از این کمپین تراویس اسکات نیز خط جدیدی از محصولات تحت برند خود Cactus jack به فروش گذاشت که از مکدونالد الهام گرفته بودند. این محصولات شامل شلوارک کتان، تی شرت، بالشتی به شکل ناگت، هودی، کروات همبرگری، شرتهایی با طرح Egg McMuffin و یک لباس بسکتبال Cactus jack میشد.
علت موفقیت این کمپین چه بود؟
با وجود بیشتر از ۷۳ میلیون فالوئر در پروفایل اینستاگرامی تراویس اسکات هر پست وی به طور متوسط احتمال کسب ۱۰ میلیون بازدید داشت که منجر به بالا آوردن برند مکدونالد میشد.صرف نظر از اینکه این کمپین چه سروصدایی در شبکههای اجتماعی ایجاد میکرد. در نیمه دوم سپتامبر، عبارت Cactus jack توانست به ۱۲۴ هزار پست و بیشتر از ۴۲۶ میلیون impressions دست پیدا کند.