6 شاخص کلیدی عملکرد (KPI) اینفلوئنسرها برای رصد هر کمپین
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای قدرتمند برای رشد برند در شبکههای اجتماعی است.و برای تضمین موفقیت بازاریابی، باید نتایج خود را ارزیابی کنید، که به همین خاطر نیاز به این شاخصهای کلیدی عملکرد اینفلوئنسرها دارید.
این استراتژی بازاریابی شامل بهره بردن از تاثیرگذاری دیگران برای جلب اعتماد فالوئرهای آنان به برند خود است.تفاوت این کار با استخدام سلبریتیها این است که اینفلوئنسرها معمولا به چشم مشتریان عادی دیده میشوند که در بازار هدف خاص خود حرفهای به حساب میآیند. به عبارت دیگر اینفلوئنسرها در دسترس و ملموس هستند و فالوئرهایشان به نظر آنها اعتماد دارند آنها معادل امروزی تبلیغات دهان به دهان هستند!درکنار مقرون به صرفه بودن و ROI بالا، تعجبی ندارد که شرکتها هرروزه به دنبال گسترش اینفلوئنسر مارکتینگ خود هستند.
چرا به شاخصهای کلیدی عملکرد اینفلوئنسرها نیاز داریم؟
با اینکه رشد اینفلوئنسر مارکتینگ برای همه آشکار است، اما قبل از شروع برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ خودتان ضروری است که استراتژی ارزیابی دقیق خود را مشخص کنید. تحقیقات نشان داده فالوئرهای فیک حدود ۱ میلیارد دلار به برندها ضرر وارد میکنند، بنابراین روزهای کورکورانه همکاری کردن با هر اینفلوئنسری به پایان رسیده است.
به عبارت دیگر امروزه تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد هدف محور بیشتر از هر زمانی اهمیت دارد. حتی قبل از انتخاب یک اینفلوئنسر نیز از تهیه ابزارهای مناسب برای رصد آنها اطمینان پیدا کنید.این شاخصها میتوانند براساس استاندارهای صنعت شما یا نتایح کمپینهای قبلی تعیین شوند. همانند هر کمپین بازاریابی دیگری، سنجش بازگشت سرمایه (ROI) به تشخیص موفقیت کمک میکند.
۱. تحلیل اینفلوئنسر – اولین KPI اینفلوئنسرها
اگر اینفلوئنسر مارکتینگ را با تبلیغات پولی اجتماعی مقایسه کنیم، هر اینفلوئنسر برابر یک واحد تبلیغاتی میشود. منظورمان این نیست که اینفلوئنسرها را مانند واحدهای تبلیغاتی برنامه پذیر بدانید. اما مهمترین KPI برای ارزیابی دقیقا همان اینفلوئنسرهایی هستند که قصد همکاری با آنها را دارید. این شاخص برای شناسایی اینفلوئنسرهای استراتژیک ضروری است.
بنابراین، انتخاب اینفلوئنسرها تنها مبتنی بر تعداد فالوئرهای آنان نیست. عوامل متعدد دیگری مانند دموگرافی فالوئرهای آنها، درصد engagement متوسط (کامنتها، لایکها، فالوها) و دفعات انتشار محتوایی که مرتبط با برند شماست را هم باید درنظر داشت.اینفلوئنسرهای حرفهای معمولا قبل از پرسش شما نیز این ارقام را آماده کردهاند: حتما تا جایی که میتوانید این اطلاعات بدردبخور را از اینفلوئنسرهای انتخابی خود بدست آورید. از این اطلاعات است که میتوانید بفهمید کدام یک از آنها بهترین نتایج را برای شما رقم خواهند زد. حتما باید با کسی همکاری کنید که در حیطه کاری شما پیشرو باشد. زیرا هرچقدر هم اعداد خوب بنظر برسند، اگر مخاطب شما مطابق بازار هدف شما نباشد بازگشت سرمایهای نخواهید داشت.
برند لوازم آشپزخانه، Great Jones، بهترین نتایج را در همکاری با کلیر سفیتز، شیرینی پز حرفهای و شخصیت یوتیوبی یافت. درکنار پست کردن تصاویر کلیر در حال آشپزی با محصولات آنها، این کمپین شامل یک کلاس آشپزی مجازی و فیلمی بلند در وبسایتشان نیز میشد.این مورد نمونهای هدف قرار دادن بهترین مخاطب بود. اهداف برند Great Jones جوانانی بود که بودجه خرید برندهای لاکچری مانند All-Clad را نداشتند همان جوانانی که به احتمال زیاد با کلیر از طریق برنامهی یوتیوبی وی آشنا بودند.
۲. آگاهی از برند
یکی از دلایل مهم همکاری برندها با اینفلوئنسرها افزایش آگاهی از برند است. قبل از افزایش فروش و مشتری، باید به دنبال شناساندن برندتان به مردم باشید و یکی از بهترین راهها برای آن اینفلوئنسر مارکتینگ است. اگر هدف اصلی استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ شما افزایش آگاهی از برند است، شاخصهای کلیدی عملکرد زیر را رصد کنید:
رشد مخاطب: افزایش مخاطب یا تعداد فالوئرها قویترین نشانگر میزان آگاهی از برند است. بعد از پایان هر کمپین میتوانید از نرم افزارهای شخص ثالث برای سنجش میزان رشد فالوئرها در طول آن کمپین استفاده کنید. بعد از پایان کمپین، همچنین میتوانید فالوئرهای مشترک خود را از طریق مراجعه به پروفایل اینفلوئنسر و کلیک بر روی «فالوئرها» سپس «mutual» بررسی کنید. این تعداد فالوئرها کم و بیش مخاطبانی هستند که شما از این همکاری کسب کردهاید. برای کسب عددی دقیقتر حتما قبل از شروع کمپین نیز تعداد فالوئرهای مشترک خود را یادداشت کنید.
Impressions و Reach: یکی از مزایای همکاری با اینفلوئنسرها پایگاه بزرگ مخاطبان آنهاست. این همکاری فرصت شما برای دسترسی به مخاطبانی است که در حالت عادی به آنها دسترسی ندارید. Impression یعنی مجموع تعداد دفعاتی که کاربران پست شما را دیدهاند و Reach یعنی تعداد کاربرانی که پست شما را دیدهاند. تمام این اطلاعات از طریق Instagram Insights قابل مشاهده هستند.
نام برند و منشنهای هشتگ: چند بار نام برند یا هشتگ کمپین شما در طول کمپین منشن شده؟ منشنها شاخص قدرتمندی برای نشان دادن موفقیت کمپین هستند. برای رصد لحظهای هشتگها و منشنها میتوانید از تگ ماینر استفاده کنید.
۳. تعامل اجتماعی
Engagement یکی از مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد برای رصد جهت تشخیص میزان عملکرد کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ است. در اینستاگرام Engagement تعداد لایکها و کامنتهای یک پست و یا بازدیدهای یک استوری/ویدئو است.درحالی که لایکها به راحتی قابل سنجش و نشانگر طرفداری هستند، کامنتها بهتر نشانگر تعامل فعال کاربران هستند. کامنتها نشان میدهند که محتوای شما تاثیرگذار بودند، حال تاثیر خوب یا بد. افزایش کامنت نقطه شروع خوبی برای ساختن اجتماع است.بعد از پایان کمپین ممکن است با رشد فالوئر مواجه شوید اما متوجه شوید Engagement همچنان کم مانده. این واقعیت ممکن است نشان دهنده ناهمخوانی میان محتوای تولیدی شما و مخاطبتان باشد.تگ ماینر ابزار خوبی برای نحوه محاسبه درصد engagement دارد. اصلی ترین فرمول دستی، تقسیم تعداد engagement (لایک+کامنت) بر تعداد فالوئرها و سپس ضرب آن در عدد ۱۰۰ است. معمولا درصد Engagement استاندارد برای تمام کسب و کارها ۱.۶۰٪ است. اما بهترین کار محاسبه درصد engagement معیار برای بازار هدف خودتان است.
۴. درصد کلیک
درصد کلیک یا CTR تعداد دفعاتی که مشتریان احتمالی بر لینکی خاص کلیک میکنند را میسنجد. هنگام برگزاری کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ میتوانید از طریق ابزارهایی مانند Google Campaign Manager لینکهای اختصاصی ایجاد کنید. بنابراین به هرکدام از اینفلوئنسرهایتان یک لینک اختصاصی بدهید تا بتوانید عملکرد هرکدام را بهتر رصد کنید. همچنین برای استوریها، بیو و تبلیغات نیز میتوانید لینکهای جدا ایجاد کنید تا بفهمید کدام عملکرد بهتری دارند. رصد درصد کلیکها بسیار مهم است. درصد کلیک پایین یعنی کاربران به سایت شما نمیروند و این نشان دهنده دعوت به عمل (Call-to-action) ضعیف یا هدف گذاری اشتباه است. درصد کلیک بالا یعنی بازدیدهای بیشتری در وبسایت داشتید و این نوید مشتریان احتمالی بیشتر را میدهد.اگر درصد کلیک پایین است، یک علت میتواند طراحی بد باشد. اگر در اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری کمپین دارید، طراحیهای زیبا به شما کمک زیادی میکنند. برای تولید طراحیهای چشمگیر از نرم افزارهایی مانند Instasize استفاده کنید. از میان فونتها و فیلترهای گوناگون طرحهایی ایجاد کنید که باعث برجسته شدن گزینههای دعوت به عمل (calls-to-action) شما شوند.
۵. ترافیک ارجاع
ترافیک ارجاع تعداد افرادی است که از لینکی خاص وارد سایت شما شدهاند. درصد کلیک و ترافیک ارجاع از آن جهت که هر دو به رصد لینکهای اختصاصی یا پارامترهای UTM کمک میکنند شباهت دارند.کمپینهای بازاریابی ارجاعی که از اینفلوئنسرها استفاده میکنند معمولا توسط برندهای تجارت الکترونیک برای تشویق فالوئرها به خرید از طریق کدهای تخفیف یا صفحات خاص برگزار میشوند. در این مورد، ترافیک ارجاع را میتوان از طریق تعداد دفعاتی که یک محصول با استفاده از کد یا صفحهای خاص خریده شده حساب کرد.تولید کننده محتوا (@camiejuan) Camie Juan، فالوئرهای خود را به کلیک بر لینک اختصاصی بیوی وی و خرید با تخفیف ویژه از محصولات Glossier تشویق میکند.این لینک به صفحه فرود اختصاصی برندGlossier به نام «Glossier Rep Page» ختم میشود. این برند سلامتی پوست با اینفلوئنسرهای گوناگونی همکاری میکند که صفحات نماینده خود را در پروفایلهای شخصی خود تبلیغ میکنند. اینفلوئنسرها نیز از آنجایی که به ازای هر فروش پورسانت میگیرند،میتوانند عملکرد خود را شخصا رصد کنند.
۶. فروش
طبیعتا هدف نهایی هر برند فروش محصولات است. وقتی هدف کمپین شما فروش محصول است باید نرخ تبدیل را هم حساب کنید. چقدر از ترافیک وبسایت شما به خرید مشتریان ختم شده؟ علاوه براین، اگر هدف شما کسب مشتری است، میزان دانلودها و عضویتها را نیز اندازه گیری کنید. با این کار میتوانید میزان هزینه خود برای کسب هر مشتری را حساب کنید.
شاخصهای کلیدی عملکرد به ازای هر اینفلوئنسر
در انتهای هر کمپین، محاسبه سهم هر اینفلوئنسر در شاخصهای کلیدی عملکرد کمپین ضروری است. اساسا هر کاری در بازاریابی نیاز به آزمایش کردن دارد، حتی اینفلوئنسرهایی که با آنها همکاری میکنید، تا بتوانید اینفلوئنسرهایی که بهترین عملکرد را داشتند برای همکاریهای بعدی تعیین کنید. برای مثال شاخصهایی مانند لینکهای اختصاصی، Engagements و تعداد ارجاعات میتوانند عملکرد هر اینفلوئنسر را جداگانه نشان دهند. استخدام یک اینفلوئنسر راهی حتمی برای رسیدن به اهداف نیست، این روش نیز مانند هر کار دیگری در بازاریابی قبل از کسب موفقیت نیاز به آزمایش و خطا دارد. بنابراین از همکاری کردن با اینفلوئنسرهای مختلف و پیدا کردن مناسب ترین اینفلوئنسر برای برند خود نترسید.
آیا کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما موفق بوده؟
وقتی همه چیز تمام شد دوباره نگاهی به اهدافتان از همکاری با اینفلوئنسرها بیاندازید. آیا توانستید به شاخصهای کلیدی عملکرد هدف خود برسید؟ نگاه کردن به اهداف اصلی جهت تشخیص شاخصهای مناسب ضروری است. از اول دچار اشتباه انتخاب شاخصهای کلیدی عملکرد زیادی نشوید. یک برنامه برای موفقیت باید متمرکز باشد.ببینید در مقابل آنچه خرج کردید چه بدست آوردید. نتایج را با کمپینهای خود در کانالهای دیگر مقایسه کنید. این مقایسهها به فهم اینکه کمپین شما موفق بوده یا نه کمک میکند.
فراموش نکنید: میتوانید به ارزیابی موفقیت Engagement اینفلوئنسر خود از طریق تغییر کاربری دادن محتوای وی به پست در پروفایل و وبسایت خود ادامه دهید. جدا از آزمایش کردن بازخوردهای طبیعی، گسترش دادن همکاری و محاسبه ROI نیز راهی فوق العاده است.
تگ ماینر به بازاریابان در اتخاذ تصمیمهای داده محور و تسهیل مدیریت شبکههای اجتماعی کمک میکند. همچنین می توانید بر رصد کمپینها، اینفلوئنسر مارکتینگ و شنود اجتماعی در تگ ماینر تمرکز کنید