جنگ روسیه و اوکراین

2 سال پیش
جنگ روسیه و اوکراین

پس از برکناری ویکتور یانکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین در فوریه ۲۰۱۴ و فرادستی نیروهای هوادار غرب در دولت کی‌یف، اهالی روس‌تبار بخش‌هایی از شرق اوکراین مبتنی بر بدبینی تاریخی‌شان به جهت‌گیری‌های سیاسی در غرب اوکراین و نیروهایی که در کی‌یف قدرت را به دست گرفته‌اند و نیز بر بستر برخی اشتباهات دولت جدید، با آن از در ستیز و مخالفت درآمدند.

در این میان روسیه که کنش‌های سیاسی در اوکراین را تلاشی دیگر برای تشدید محاصره خود و حضور سیاسی و نظامی غرب در پشت مرزهای خود تلقی می‌کرد با حمایت از مخالفت‌ها در شرق اوکراین و تشدید ستیز میان اهالی منطقه و دولت کی‌یف درصدد حفظ منافع ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود تا حد ممکن است. این رویکرد روسیه در همان روزهای اول پس از برکناری یانکوویچ و با تصرف بحث‌انگیز شبه‌جزیره کریمه نمودی بارز یافت.

در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲، روسیه حمله به اوکراین را آغاز کرد. این حمله پس از گردآوری طولانی‌مدت نیروهای نظامی در مرز اوکراین و روسیه، به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده مردم دونتسک و لوهانسک توسط روسیه در روزهای پیش از تهاجم، و به‌دنبال آن ورود نیروهای مسلح روسیه به منطقه دونباس در شرق اوکراین در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲، آغاز شد.

در حدود ساعت ۰۶:۰۰ به‌وقت مسکو، رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین فرمان حمله نظامی را با هدف «غیرنظامی کردن اوکراین» صادر کرد. دقایقی بعد، حملات موشکی به نقاطی در سراسر اوکراین، از جمله در نزدیکی پایتخت، کی‌یف آغاز شد. سرویس مرزی اوکراین اعلام کرد که مرزهای این کشور توسط روسیه و بلاروس مورد حمله قرار گرفته‌است.

 

نمودار های زیر نمونه ای از گزارش های گرفته شده توسط هوش مصنوعی تگ ماینر از بازخورد کاربران شبکه های اجتماعی به این اتفاقات است:

 

نمودار زمانی احساسات

در این نمودار تحلیل احساسات مخاطبین بر روی خط زمانی ترسیم شده است. می‌توان سیر صعود و نزول احساست مختلف را همراه با وقایع بیرونی مرتبط با یکدیگر تحلیل و به نتایجی فراتر از شبکه‌های اجتماعی رسید.

 

کلمات بیشتر استفاده شده

این نمودار، پر رخدادترین عبارات به‌کار رفته در محتوای ارسالی کاربران را به‌صورت ابر کلمات نمایش می‌دهد (بزرگ‌تر بودن هر عبارت، به معنای تکرار بیشتر آن است).

 

 

برای نمایش و استفاده از آمارها و تحلیل های بیشتر در زمینه هشتگ #جنگ_اوکراین روی گزینه زیر کلیک کنید